Sådan ringer du til Lægevagten
Når du ringer op til 1818, skal du vurdere om din kontakt vedrører sygdom, skadestue eller psykisk sygdom.
For at kontakte lægevagten skal du:
- Tast 1 for sygdom.
Herefter har du to muligheder:
-
Tast 1 for Lægevagten
Når du har brug for akuthjælp, når din egen læge har lukket. -
Tast 2 for Sundhedsfaglig Rådgivning
Når du har brug for vejledning eller råd om sygdom og sundhed.
Oplever du ventetid?
Hvis din situation ikke er akut, kan du enten:
- Ringe til lægevagten på tidspunkter med færre forventede opkald
(Tast 1 og tast 1) - Ringe til Sundhedsfaglig Rådgivning, der kan svare på spørgsmål om sundhed og sygdom.
(Tast 1 og tast 2)
Se hvilke tidspunkter vi typisk modtager flest opkald til Lægevagten.
På hverdage er det ofte lettest at komme igennem til lægevagten mellem kl. 17 – 20.
Hvis du har brug for råd og vejledning, kan du i telefonen vælge Sundhedsfaglig Rådgivning, som kan hjælpe dig med svar om sundhed og sygdom.
Grafen viser, hvornår vi oplever flest opkald til lægevagten på hverdage.
I weekenden og på helligdage er det er ofte lettest at komme igennem til Lægevagten:
- Før kl. 8 om morgenen
- Mellem kl. 13-16 om eftermiddagen
- Efter kl. 20 om aftenen.
Grafen viser, hvornår vi oplever flest opkald til lægevagten i weekenden og på helligdage.
Hvis du oplever ventetid, og din situation ikke er akut, kan du vælge callback, hvor lægevagten ringer tilbage til dig, når det er din tur. Vi forventer det inden for 3,5 timer.
Du skal være opmærksom på, at muligheden for at vælge callback er tilpasset den aktuelle situation i Lægevagten.
Hvis funktionen er aktiv, når du ringer til lægevagten, får du mulighed for at vælge 'callback. Du skal blive ved din telefon, indtil lægevagten ringer tilbage.
Når det bliver din tur, ringer lægevagten til dig. Lægevagten ringer 3 gange inden for 15 minutter, så du har god mulighed for at nå at svare opkaldet.
Hvis du ikke besvarer et af de tre opkald, gør lægevagten ikke mere. Hvis din situation er forværret, kan du ringe igen.