Pas godt på den anden fod

Det er vigtigt, at du passer godt på din tilbageværende fod. Denne fod kommer til at skulle bære mere vægt, og dens funktion og helbred er vigtig for din mobilitet. Du skal brugen foden når du fx skal flytte dig fra din kørestol til en anden stol, skal bruge en protese eller hvis du i perioder har problemer med at bruge din protese, og er afhængig af din kørestol.

Hvad enten du bruger en benprotese eller klarer dig i en kørestol, er det vigtigt at du passer godt på din gode/raske/tilbageværende fod. Denne fod kommer til at skulle bære mere vægt og dens funktion (og helbred) er afgørende, når du fx skal flytte dig fra din kørestol til en anden stol eller hvis du i perioder har problemer med at bruge din protese.

Har du diabetes, er det yderst vigtigt, at du dagligt tjekker din fod og ben for sår, vabler og nye mærker, og altid bruger en sko som passer til din fod, og som sidder godt fast.

På diabetesforeningens hjemmeside, kan du læse mere om hvordan du passer på din fod og hvad du skal være opmærksom på:

Har du problemer med din fod og/eller har du opdaget forandringer, så tal gerne med din egen læge eller en fodterapeut.

Er du i tvivl om hvorvidt dine sko passer, så tal gerne med din fysioterapeut og/eller bandagist om dette.

Vil du have mere information om hjælpemidler, herunder protese, sko, indlæg, kompressionsstrømpe, kan du finde mere info under punktet ”Hjælpemidler” under Hjælpemidler

Fodterapi - især for dig med diabetes

Hvis du har diabetes, har du ret til 50% tilskud til en årlig fodstatus/ risikovurdering hos en autoriseret fodterapeut med ydernummer. Du skal henvises fra enten egen læge, din diabetesbehandler, en praktiserende speciallæge eller en læge ansat på en sygehusafdeling.

Henvisningen skal indeholde relevante oplysninger om eventuelle følgesygdomme, som kan være relevante for risikovurderingen fx:

• Væsentligt nedsat syn

• Væsentligt nedsat nyrefunktion

• Iskæmi

• Neuropati

Hvis dit helbred er en hindring for transport til fodterapeuten, kan din læge lave en henvisning til hjemmebehandling. Denne henvisning skal fornyes hvert år.

Risikovurderingen: Risikovurderingen som fodterapeuten laver, beskriver din risiko for at udvikle fodsår. Du vurderes ud fra 4 risikogrupper. Risikogruppen beskriver hvor meget du kan få tilskud til.

Gruppe 1: Lav risiko for fodsår: 50% tilskud til 1 behandling om året.

• Ingen neuropati (Normal følesans)

• Ingen behandlingskrævende fejlstillinger

• Ikke blodforsyningsnedsættelse

Gruppe 2: Mellemrisiko for fodsår: 50% tilskud til 4 behandlinger om året.

• Neuropati (vibrationssans >25)

• Ikke blodforsyningsnedsættelse

Eller mindst én af følgende risikofaktorer:

• Dannelse af hård hud afledt af fejlstillinger

• Fedtvævsatrofi

• Negleforandringer

• Væsentligt nedsat syn forårsaget af diabetes

Gruppe 3: Mellemrisiko for fodsår og særlige behov: 50 % tilskud til 9 behandlinger om året.

• Neuropati og blodforsyningsnedsættelse

Eller mindst én af følgende risikofaktorer:

• Tidligere diabetiske fodsår
  • Udbrændt charcots fod
  • Væsentlig nedsat nyrefunktion

Gruppe 4: Høj risiko for fodsår: 50% tilskud til behandlinger efter behov

• Diabetiske fodsår
  • Aktiv charcots fod
  • Tidligere amputation
  • Iskæmi (moderat eller nedsat blodforsyning)

(Bortset fra patienter med iskæmi og tidligere amputationer vil du kun midlertidigt befinde dig i gruppe 4)

Ydernummer: