4. Dataunderstøttelse af sundhedsaftalen

Data er en vigtig forudsætning for opfølgning på Sundhedsaftalen med udgangspunkt i de beskrevne målgrupper og fælles kommunale- regionale mål. Fortsat datadeling er afgørende for, at klyngerne kan målrette den lokale indsats. Vi skal arbejde ud fra hvad vi ved, - og ikke hvad vi tror.

Der findes flere kilder til data på det tværsektorielle område og klyngesamarbejdet. De væsentligste datakilder er Sundhedsdata- styrelsens datapakker, som er baseret på det nationale værktøj; ”Sundhedsdata på tværs”. Derudover er der etableret en tværsektoriel dataportal ”Sjællandsportalen”.

Sjællandsportalen

I løbet af perioden for Sundhedsaftalen 2019-2023 er Sjællandsportalen etableret som fælles, tværsektoriel dataportal.

Formålet er at dataunderstøtte samarbejdet mellem Region Sjælland og de 17 kommuner i regionen for de fire målgrupper i Sundhedsaftalen.

I Sjællandsportalen formidles og opstilles data for målgrupperne per kommune. Data fra denne portal kan bruges af de enkelte klynger, sygehuse og kommuner i arbejdet med at løfte populationsansvaret.

Det er intentionen, at Sjællandsportalen fremadrettet skal være den primære dataportal for Sundhedsaftalen. I perioden for Sundhedsaftalen 2024-2027 er planen, at portalen løbende udbygges bl.a. med data for børn- og ungeområdet.

Mål og indikatorer

For at kunne understøtte Sundhedsaftalen med data, er det nødvendigt at udvælge indikatorer (målepunkter), der siger noget om, hvordan det går med de fælles kommunale-regionale mål og målgrupperne for Sundhedsaftalen.

For de nationale indikatorer gælder som udgangspunkt, at vi ønsker at være på niveau eller bedre end landsgennemsnittet. For de regionale indikatorer gælder, at der for hver enkelt indikator defineres et konkret ambitionsniveau for den ønskede forbedring med afsæt i baseline.

Indikatorerne er dynamiske i den forstand, at de kan ændres løbende i kraft af nye erfaringer, nye eksterne krav eller opgørelsesmetoder.

Vores kvalitetskrav til indikatorerne er at:

• De skal være dækkende for målene
  • Der skal kunne måles på dem jævnligt
  • De skal kunne nedbrydes til det relevante ledelsesniveau
  • De skal pege ind i sundhedstrekanten, det vil sige samarbejdet i overgangene.

Indikatoroversigt for Sundhedsaftalen 2024-2027

Nedenstående oversigt viser hvert af de fælles kommunale-regionale mål med tilhørende indikatorer, som dækker alle målgrupper under Sundhedsaftalen:

Indikatorerne er beskrevet mere specifikt i en bagvedliggende oversigt, hvor også datakilder, valg af indikatorer, samt ambitionsniveau for den ønskede forbedring er uddybet.

Tabel: Indikatoroversigt med fælles mål og målgrupper

Fælles om borgernes livsudfordringer

• Stigning i andelen af borgere, der oplever sammenhæng i forløb.
    Målgruppe: Alle.
  • Stigning i andel af borgere, som ved, hvor og hvordan de får kontakt til sundhedsvæsenet.
    Målgruppe: Alle.
  • Stigning i andel af rettidige epikriser ved udskrivelse af patienter.
    Målgruppe: Alle.
  • Fald i andel akutte, somatiske genindlæggelser for borgere med psykiatriske diagnoser.
    Målgruppe: Voksne med psykisk sygdom.
  • Fald i ventetid til udredning /behandling i psykiatrien til børn og unge.
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
  • Stigning i andel af unge med psykisk lidelse, som er i uddannelse/job.
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
Tryghed og mestring i eget hjem
  • Borgernes sundhedskompetencer er forbedret ved næste sundhedsprofil.
    Målgruppe: Voksne med psykisk lidelse og Sårbare ældre.
  • Fald i antal forebyggelige indlæggelser af +80-årige.
    Målgruppe: Sårbare ældre.
  • Fald i antal sygehusforløb per borger.
    Målgruppe: Alle.
  • Stigning i andel af virtuelle forløb.
    Målgruppe: Alle.
  • Fald i akutte sygehusophold for borgere med KOL og diabetes.
    Målgruppe: Borgere med kroniske eller langvarige sygdomme.
  • Fald i andel af akutte genindlæggelser.
Effektiv forebyggelse - sunde borgere
  • Stigning i andel borgere med hensigtsmæssig sundhedsadfærd (KRAMS).
    Målgruppe: Alle.
  • Stigning i antal borger, der henvises til kommunale forebyggelsestilbud (§119).
    Målgruppe: Alle.
  • Stigning i antal genoptræningsplaner for psykiatriske patienter.
    Målgruppe: Voksne med psykisk sygdom.
  • Stigning i andel af børn, som deltager i  børneundersøgelsesprogrammet.
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
  • Fald i andel børn i henholdsvis ind- og udskoling med moderat og svær overvægt.
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
  • Stigning i andel børn, som ammes.
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
  • Fald i andel af mindre børn, som påvirkes af tobaksrøg i hjemmet.
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
Mental sundhed og psykisk trivsel
  • Fald i andel af børn og unge, som angiver lav elevtrivsel
    (grundskolen inklusiv specialskoler)
    Målgruppe: Børn og unge med trivselsudfordringer.
  • Stigning i andel borgere, der angiver at trives
    Målgruppe: Alle.

(Oversigten findes som tabel i den fysiske udgave.)

Det Nære Sundhedsvæsen