Klage og erstatning
Sådan klager du over et sygehus, psykiatrien eller læge
Hvis du ønsker at klage over generelle forhold på sygehuset, i Psykiatrien, hos den praktiserende læge, lægevagten eller andre behandlere har du flere muligheder.
En klage kan for eksempel være klager over personalets adfærd, kommunikation, information, ventetider, forplejning, parkeringsforhold med videre.
Snak med personalet, før du klager
Region Sjælland anbefaler, at du snakker med personalet på sygehuset eller i Psykiatrien før du klager. Det er dog ikke en forudsætning for at klage.
Du kan klage direkte til sygehuset/Psykiatrien eller gennem Patientvejledningen, der sørger for at bringe din klage videre.
Det aktuelle sygehus eller Psykiatrien behandler klagen.
Vælg en af følgende muligheder for at klage:
- Send din klage med brev. Send din klage direkte til det sygehus eller psykiatrien du vil klage over.
- Klag med digital post (Borger.dk eller E-boks), der er sikker. Læs mere om sikker e-mail.
- Ring til sygehuset, Psykiatrien eller den aktuelle læge/behandler.
Find kontaktinformationer her:
Det er for eksempel praktiserende læge, speciallæge, fysioterapeut, fodterapeut, kiropraktor, psykolog eller lægevagten.
Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland behandler klagen, hvis det handler om en læge udenfor sygehusene.
Du kan benytte nedenstående klageformular:
Dine muligheder for at klage:
- Send din klage med brev til:
Region Sjælland
Det Nære Sundhedsvæsen
Alléen 15
4180 Sorø - Klag med digital post (Borger.dk eller E-boks), der er sikker. Læs mere om sikker e-mail.
- Ring til Det Nære Sundhedsvæsen på tlf. 57 87 57 87.
Du kan også klage over hele dit behandlingsforløb på offentlige sygehuse, privathospitaler og hos praktiserende læger/speciallæger samt en række andre sundhedspersoner til Styrelsen for Patientklager
Læs mere om muligheden for at klage til Styrelsen for Patientklager.
Patienterstatningen
Hvis du er kommet til skade i forbindelse med behandling på et sygehus, kan du søge erstatning hos Patienterstatningen.
Klage- og erstatningsloven giver i visse tilfælde ret til erstatning for skader opstået ved undersøgelse, behandling og lignende i sundhedsvæsenet. Det kan for eksempel være skade i forbindelse med behandling på et sygehus.
Snak med sygehuset først
Det kan være en god ide at tale med sundhedspersonalet på sygehuset, før du anmelder en skade til Patienterstatningen, men det er ikke en betingelse.
Se videoen om dine muligheder for at søge erstatning
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Patienterstatningen opfordrer til at bruge den online guide: Tjek din Skade - før du anmelder. Her kan du få svar på, om skaden opfylder grundbetingelserne for en erstatningssag.
Kontakt patienterstatningen
Find kontaktoplysninger og andre nyttige informationer om Patienterstatningen på:
Styrelsen for Patientklager
Du kan klage over dit forløb i sundhedsvæsenet til Styrelsen for Patientklager.
Du kan klage over hele dit behandlingsforløb på offentlige sygehuse, privathospitaler og hos praktiserende læger/speciallæger samt en række andre sundhedspersoner. Det kaldes klage over sundhedsvæsenets faglige virksomhed.
Se videoen om dine muligheder for at klage
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Mere information
Din klage skal sendes digitalt til Styrelsen for Patientklager fra hjemmesiden borger.dk: Klage over brud på patientrettigheder.
Du skal logge på med NemID.
Hvis du ikke kan bruge det digitale klageskema, kan du få tilsendt et papirskema ved at kontakte Patientvejledningen@regionsjaelland.dk
Du kan kun sende klagen i papirform, hvis du er fritaget for digital post eller på grund af alder, sygdom eller sprogvanskeligheder ikke kan benytte det digitale klageskema.
I klagen skal du forklare, hvorfor du ikke kan klage digitalt. Det er styrelsen, der afgør, om du kan blive fritaget fra at sende din klage digitalt.
Kontakt Patientvejledningen i Region Sjælland, hvis du ønsker uvildig vejledning vedrørende dine muligheder for at klage eller søge erstatning i sundhedsvæsenet.
Patientvejledningen kan oplyse dig om de forskellige klagemuligheder, og Patientvejledningen kan også bistå dig med at udforme din klage og få den stilet til rette myndighed.
Din klage vil blive vurderet i forhold til, om der har været et svigt i din behandling eller om dine rettigheder som patient er blevet tilsidesat.
Din klage vurderes af en uafhængig myndighed, der tager stilling til, om der er grundlag for at kritisere den behandling, du har fået. Din behandling vurderes ud fra normen for almindelig anerkendt faglig standard.
Hvis Styrelsen for Patientklager vurderer, at din behandling har været under normen for almindelig anerkendt faglig standard, kan din klage udløse en eventuel kritik af den pågældende sygehusafdeling, lægeklinik eller der, hvor din behandling fandt sted.
Du har også mulighed for at få din klage behandlet i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, hvis du mener en eventuel kritik skal rettes mod en eller flere konkrete sundhedspersoner. I så fald skal din klage stiles til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Når du anmelder en klager har du i anmeldelsskemaet mulighed for at markere at du ønsker en dialog. I så fald vil du få tilbud om en dialog med din region, når Styrelsen for Patientklager har vurderet din klage.
Tilbud om dialog betyder, at du vil få tilbud om en samtale enten ved direkte fremmøde eller ved telefonisk kontakt med de sundhedspersoner eller repræsentanter fra det sygehus, distriktsledelse m.v., som din klage vedrører.
I de fleste tilfælde vil dialogen tage udgangspunkt i den afdeling eller lægepraksis, du klager over. Du vil forud for dialogen få at vide, hvor og hvordan dialogen vil finde sted, ligesom du vil få oplysning om, hvem der deltager ved dialogen. Det er naturligvis frivilligt om du vil tage i mod tilbud om en dialog.
Dialogen skal finde sted inden for 4 uger fra din klage er modtaget fra Styrelsen for Patientklager i regionen.
Vil du fastholde din klage?
Når dialogen har fundet sted, skal du tage stilling til, om du ønsker at fastholde din klage eller om du synes, du har fået en tilfredsstillende forklaring på dine klagepunkter eller modtaget en undskyldning på dine klageforhold, så du dermed ønsker at frafalde din klage.
Ønsker du at fastholde din klage, skal du umiddelbart efter dialogen har fundet sted tage stilling til, om du ønsker din klage behandlet af Styrelsen for Patientklager eller i Disciplinærnævnet.
Din klage skal være indsendt inden 2 år efter, at du første gang fik mistanke om eller burde have fået mistanke om svigt i behandlingen. Klagen skal dog senest være indsendt 5 år efter, at behandlingen har fundet sted.
For yderligere information henvises til Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Genoptag sag om tilbagebetaling
Du kan rette henvendelse til din region og bede regionen om at genoptage din sag om tilbagebetaling, hvis du som patient har tilbagebetalt eller er i gang med at tilbagebetale en tidligere udbetalt patienterstatning.
På baggrund af de to Højesteretsdomme vil regionen vurdere, om betingelserne i din konkrete sag er opfyldt for, at du kan få tilbagebetaling.
Du skal være opmærksom på, at dit eventuelle krav mod regionen om tilbagebetaling, muligvis kan være forældet. Spørgsmålet om forældelsesfristen vil blive afklaret i Kammeradvokatens undersøgelse. Hvis du ønsker din tilbagebetalingssag genoptaget, er du velkommen til at kontakte regionen på e-mail:
Region Sjælland: kvalitetudvikling@regionsjaelland.dk.
Utilsigtede hændelser
Hver eneste dag er mange mennesker i kontakt med sundhedsvæsenet. Der kan ske hændelser eller fejl, hvor patienten bliver skadet eller udsat for risiko for skade.
Det er vigtigt for sundhedsvæsenet at kende sådanne hændelser eller fejl, så vi kan lære af dem og undgå, at andre bliver udsat for samme risiko.
Som patient eller pårørende kan du hjælpe sundhedsvæsenet ved at indberette hændelser, hvor noget er gået galt. På den måde kan du bidrage til, at samme fejl ikke sker for andre patienter.
Hvis du eller din pårørende har været udsat for en hændelse eller unødig risiko under besøg på for eksempel sygehuset, praktiserende læge, apotek, tandlæge, ambulancetransport eller akutbehandling uden for sygehuset, vil vi meget gerne høre om det.
Dermed kan vi kan forbedre kvaliteten og undgå, at andre udsættes for samme risiko eller fejl.
Rapporter en utilsigtet hændelse hos Styrelsen for Patientsikkerhed - stsp.dk
Kontakt
Adresse
Patientvejledningen
Alleen 15
4180 Sorø
Ring til os
kl. 9.00 - 12.00
(lukket torsdage)
Tlf. 70 15 50 01
Tlf. 70 15 50 01Opdateret fredag den 3. mar. 2023