Tillægsydelser og særforanstaltninger
Region Sjælland leverer de ydelser, der efterspørges af kommunerne. Det kan for eksempel være en differentieret og individuel indsats overfor en borger via en tillægsydelse til taksten eller en særforanstaltning, hvor et tilbud skræddersyes til én borger. En kommune, der har brug for et tilbud til borgere med helt særlige behov, kan henvende sig direkte til det enkelte regionale tilbud eller Socialafdelingen.
Indsatser, der ikke er en takstplads, leveres som indtægtsdækket virksomhed (IDV) med individuelt indhold og pris.
Tilbuddenes basisydelser vil typisk dække borgernes behov. Der er dog mulighed for at tilrettelægge en mere individuel og differentieret indsats ved enkelte borgeres særlige behov, når disse afviger væsentligt fra gennemsnittet. En tillægsydelse består af særlige ydelser i forbindelse med ophold på et social- eller specialundervisningstilbud - eller rådgivningsydelser af administrativ eller behandlingsmæssig karakter. Der vil typisk være behov for mere socialpædagogisk bistand end basisydelsen indeholder.
Særforanstaltninger er tilbud til borgere med helt særlige behov som kræver en særlig tilrettelagt indsats. Der kan være tale om borgere med sjældne og/eller sammensatte problemstillinger, der ikke kan rummes i ordinære tilbud.
Særforanstaltninger etableres med mulighed for at skærme borgeren helt eller delvist. Idet en særforanstaltning er tilpasset én bestemt borger, indgår pladsen ikke som en takstplads. Særforanstaltninger indgår endvidere ikke i Rammeaftalen mellem kommunerne i regionen og Region Sjælland, hvilket betyder, at taksten – efter aftale med den visiterende myndighed – kan ændres hen over året, så indhold og pris er i overensstemmelse med borgerens faktiske behov og udvikling.
Vi stræber efter at organisere de regionale særforanstaltninger sådan, at borgerne bor i nærheden af hinanden eller i tilknytning til en af regionens takstfinansierede tilbud.
På den måde har borgeren adgang til et fællesskab med andre borgere, når det er muligt og til gavn for den enkeltes trivsel og udvikling. Samtidig kan medarbejderne støtte op om hinandens praksis, og borgerne kan i nogle tilfælde deles om fx særlige træningsfaciliteter og nattevagtressourcer.
De regionale tilbud har flere års erfaring med at drive særforanstaltninger – både for børn, unge og voksne – og de har derfor høj faglig specialviden, der matcher den enkelte borgers problemstillinger og udviklingsmuligheder. Medarbejdernes kvalifikationer skaber sikkerhed for, at den enkelte borger til stadighed tilbydes dækkende og dokumenterede behandlingsmetoder af høj kvalitet, hvor borgerens trivsel, og hvor udvikling er i fokus.
Region Sjælland arbejder målrettet ud fra Den Danske Kvalitetsmodel på Socialområdet, hvor der stilles krav om dokumentation for faglig indsats og organisering af tilbud. Tilbuddet skal kunne dokumentere brugen af de bevilligede ekstra timer eller indsatser, og de skal aftale dokumentationsformen med den visiterende myndighed. Det indgår i revurderingen af indsatsen, at der løbende foretages en faglig evaluering af, hvorvidt de ønskede effekter af indsatsen opnås.
Kontakt
Adresse
Region Sjælland
Socialområdet
Alléen 15
4180 Sorø
Ring til os
Skriv til os
socialomraadet@regionsjaelland.dk
Øvrig information
Hvis din besked indeholder personfølsomme oplysninger, anbefaler vi, at du sender din besked via Digital Post. På den måde sikrer du dig, at uvedkommende ikke får kendskab til indholdet i din besked. Du finder Region Sjælland, Socialområdet i din digitale post på borger.dk.
Opdateret onsdag den 20. aug. 2025