Gå til indhold

Kvalitetsmodellen

Kvalitetsmodellen er udarbejdet af fagfolk på et evidensbaseret grundlag som sikrer, at modellen er faglig relevant og belyser de rette sociale ydelser.

Standarder

Kvalitetsmodellen er udviklet med afsæt i eksisterende dokumenteret viden, metode og tradition. Derfor hviler kvalitetsstandarderne på et solidt vidensgrundlag.

Læs mere om Danske Regioners kvalitetsmodel her.

Nedenstående kvalitetsstandarder anvendes på tilbuddene.

1.1  Kommunikation
1.2. Indflydelse på eget liv
1.3. Individuelle planer
1.4. Medicinhåndtering
1.5. Magtanvendelse
1.6. Utilsigtede hændelser
1.7. Faglige tilgange, metoder og resultater
1.8. Fysisk og mental sundhed og trivsel
1.9. Forebyggelse af overgreb
2.1. Kompetenceudvikling

Læs mere om kvalitetsmodellens standarder her. 

Standarderne er generiske, hvilket betyder, at der er en standard pr. indsatsområde, der gælder alle regionale boformer, uanset målgruppe.

Til de enkelte kvalitetsstandarder udarbejdes vejledninger, der skal fungere som en anvendelig støtte og guide til medarbejderne i løsningen af de socialfaglige opgaver. Vejledningerne skræddersys til det enkelte tilbud.

Evaluering

Evalueringsdelen i kvalitetsmodellen består af selvevaluering og ekstern evaluering.

Selvevaluering foretages en gang årligt og er en systematisk vurdering af det sociale tilbuds aktiviteter og resultater. Ekstern evaluering foretages hvert tredje år af eksterne fagpersoner. Udover kontrolaspektet bliver der lagt stor vægt på læring, dialog og vidensdeling i evalueringsarbejdet.

Integrerede kvalitetsprojekter

I kvalitetsmodellen integreres fællesregionale kvalitetsprojekter. Der gennemføres eksempelvis bruger- og pårørendeundersøgelser på botilbuddene p​å Socialområdet i Region Sjælland hvert 3. år.

Organisering af kvalitetsarbejdet

Arbejdet med kvalitetsmodellen er organiseret i regi af Danske Regioner og internt i de fem regioner. Udviklingen af kvalitetsmodellen på det sociale område besluttes i socialdirektørkredsen i regi af Danske Regioner.

I regi af Danske Regioner er der nedsat en tværregional temagruppe for kvalitet. Der deltager to repræsentanter fra hver region i temagruppen.

Sekretariatet for kvalitetsmodellen er forankret i DEFACTUM i Region Midtjylland.

Der nedsættes løbende ad hoc arbejdsgrupper, der består ​af fagprofessionelle, der understøtter udviklingen af kvalitetsmodellen med afsæt i faglig viden og erfaringer fra praksisfeltet.

Organisering internt i Region Sjælland

I Region Sjælland er der nedsat en lokal styregruppe til kvalitetsmodellen bestående af socialdirektør Pia Bille, fire forstandere og en medarbejder fra Socialafdelingen.

Styregruppens funktion er at sikre fremdrift i arbejdet med kvalitetsmodellen.

 

Kontakt

Adresse

Region Sjælland

Socialområdet

Alléen 15

4180 Sorø

Skriv til os

Øvrig information

Hvis din besked indeholder personfølsomme oplysninger, anbefaler vi, at du sender din besked via Digital Post. På den måde sikrer du dig, at uvedkommende ikke får kendskab til indholdet i din besked. Du finder Region Sjælland, Socialområdet i din digitale post på borger.dk.

Læs mere om digital post her