Standarder
Kvalitetsmodellen er udviklet med afsæt i eksisterende dokumenteret viden, metode og tradition. Derfor hviler kvalitetsstandarderne på et solidt vidensgrundlag.
Læs mere om Danske Regioners kvalitetsmodel her.
Nedenstående kvalitetsstandarder anvendes på tilbuddene.
1.1 Kommunikation
1.2. Indflydelse på eget liv
1.3. Individuelle planer
1.4. Medicinhåndtering
1.5. Magtanvendelse
1.6. Utilsigtede hændelser
1.7. Faglige tilgange, metoder og resultater
1.8. Fysisk og mental sundhed og trivsel
1.9. Forebyggelse af overgreb
2.1. Kompetenceudvikling
Læs mere om kvalitetsmodellens standarder her.
Standarderne er generiske, hvilket betyder, at der er en standard pr. indsatsområde, der gælder alle regionale boformer, uanset målgruppe.
Til de enkelte kvalitetsstandarder udarbejdes vejledninger, der skal fungere som en anvendelig støtte og guide til medarbejderne i løsningen af de socialfaglige opgaver. Vejledningerne skræddersys til det enkelte tilbud.
Evaluering
Evalueringsdelen i kvalitetsmodellen består af selvevaluering og ekstern evaluering.
Selvevaluering foretages en gang årligt og er en systematisk vurdering af det sociale tilbuds aktiviteter og resultater. Ekstern evaluering foretages hvert tredje år af eksterne fagpersoner. Udover kontrolaspektet bliver der lagt stor vægt på læring, dialog og vidensdeling i evalueringsarbejdet.
Integrerede kvalitetsprojekter
I kvalitetsmodellen integreres fællesregionale kvalitetsprojekter. Der gennemføres eksempelvis bruger- og pårørendeundersøgelser på botilbuddene på Socialområdet i Region Sjælland hvert 3. år.