(Indsæt overskrift)

Skriv en god teasertekst her. Teksten ikke må være en gentagelse af overskriften. Skriv højst 155 tegn med mellemrum. Denne tekst er præcis 155 antal tegn.

Afsnit skaber overskueligt indhold

Modtagervenlige afsnit tager hensyn til, at langt de fleste brugere enten scanner webtekster for at finde relevant information eller skimmer teksterne for at skabe sig et overblik. Det er kun det, som modtagerne finder relevant, de faktisk læser.

Ét emne ét afsnit

Du gør det nemt for modtagerne at scanne teksten ved at sørge for, at der kun er ét emne per afsnit.

Et emne i et afsnit kan eksempelvis være: Forberedelse inden undersøgelsen. Ved at opdele teksten i afsnit med afgrænsede emner, så gør du det let for modtageren, at finde den relevante information.

• Inddel altid webtekster i korte afsnit, der er lette at skimme.
  • Hvert afsnit skal være en afsluttet helhed i sig selv. De enkelte afsnit skal kunne stå alene og forstås, uden at resten af teksten bliver læst.
  • Afsnittene inddeles i delafsnit, der adskiller sig fra den resterende tekst med linjeskift. Det gør det let for modtagerne at skimme teksten.

Tip: En god huskeregel er, at et afsnit opdeles i 3 delafsnit på 3 linjer hver (3x3), før der kommer en ny underoverskrift med et afsnit om et andet emne.

Underoverskrifter skaber overblik

Modtageren skal kunne forstå indholdet i hele teksten, blot ved at læse underoverskrifterne.

Underoverskrifter skaber struktur: Skriv underoverskrifterne som det første, når du skal skrive en webtekst. På den måde får du hurtigt skabt en struktur, som du senere kan fylde tekst på.

Hjælp modtageren med at orientere sig: Underoverskrifter hjælper modtageren med at orientere sig i teksten, fordi det gør den let at skimme. Del derfor din tekst op i afsnit med beskrivende underoverskrifter.

Tip: Når du har skrevet en webtekst, så kan du kontrollere om alle dine pointer kommer tydeligt frem, ved at du udelukkende læser underoverskrifterne. Fik du alle pointerne frem?

Nøgleord gør din tekst let at finde

Nøgleord er de ord og sætninger, som folk søger på i en søgemaskine, når de leder efter information om et bestemt emne. Det kunne eksempelvis være gravide kvinder eller kommende fædre, der søgte efter information om emnet ’Fødsel på Holbæk Sygehus’.

For, at du kan sikre dig, at de rette målgrupper finder frem til lige netop den side, så skal du bruge relevante nøgleord i din tekst. Du skal tænke over, hvad målgruppen ville søge efter, for at finde frem til viden om det specifikke emne, du skriver om.

Tip: Hvis du har brug for idéer, så kan du lave en Googlesøgning på emnet og finde inspiration i Googles forslag til relaterede søgninger.

Kontakt:

Mandag – torsdag 8.00-15.30
Fredag 8.00-15.00.

Back-end finder du feltet Søgemaskineoptimering.

Her kan du lave en særlig søgevenlig eller handlingsanvisende overskrift og teaser end den, din side vises med på hjemmesiden.

Overvej det, når:

Længde: 40-60
Søgemaskinen viser kun de første 60 tegn, så hold titlen kort og præcis
Skriv helst titlen i bydeform – fx ”tilmeld dig..”, så titlen opfordrer borgeren til at klikke på linket
Eksempler:
1: Book tid til blodprøve og EKG i Region Sjælland.
2: Leder du efter dit næste job? Søg hos Region Sjælland.
3: Er du gravid i Region Sjælland? Se dine fødselsmuligheder.