R-net: Hver halve time

R-nettet er et kollektivt trafiknet bestående af regionale buslinjer og lokalbaner. I Region Sjælland omfatter R-net 10 regionale buslinjer og tre lokalbaner, der forbinder de større byer i regionen.
R-nets logo med sin karakteristiske blå farve.

Et enkelt koncept

R-nettets koncept er enkelt: Mandag-fredag i dagtimerne kl. 06.00 20.00 kører busser og tog i R-nettet hver halve time. I aftentimerne kl. 20.00 - 24.00 samt i weekender kl. 07.00 - 24.00 køre busser og tog 1 gang i timen.

Busserne standser normalt ved alle stoppesteder undervejs, hvis der er passagerer, der skal af eller på. Der er dog enkelte gennemkørende ture på nogle linjer i myldretiden. Lokalbanerne har dels nogle stationer, hvor alle tog standser, og dels nogle steder, hvor der kun standses, hvis der er passagerer, som har trykket på en stopknap i toget eller på perronen.

Blå ruter

R-nettet har sit eget logo og sin egen karakteristiske blå farve. Busserne, der er en del af R-nettet, har alle numre, som slutter med et R.

Hvorfor R-nettet?

R-nettet er en del af Region Sjællands trafikplan 2009, der havde til formål at gøre det mere attraktivt at bruge bus og lokalbanetog i Region Sjælland. Det skal være nemt og effektivt at komme rundt i regionen med kollektiv trafik.

Hvordan blev R-nettet til?

R-nettet er udsprunget af Region Sjællands trafikplan, som blev vedtaget af Regionsrådet i maj 2009. Planen blev udarbejdet i samarbejde med Movia og konsulentfirmaet COWI. De første linjer i R-nettet blev sat i drift i december 2009.

Regional Udvikling

Alléen 15

4180 Sorø

Åbningstider

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00

Åben alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår.
Lukket alle helligdage og weekender.

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00