Fælleserklæring om samarbejde mellem delstat Slesvig-Holsten og Region Sjælland

Med den kommende faste forbindelse over Femern Bælt vokser Nordtyskland og Sjælland tættere sammen.

Samarbejde på tværs af Femern Bælt

De to grænseregioner arbejde allerede i dag sammen i en lang række konkrete sammenhænge med afsæt i de udfordringer og muligheder, som den faste forbindelse giver. Dette samarbejde skal med den nye fælleserklæring af 12. juni 2023 stå endnu stærkere.

Målet er, at Fælleserklæringen og den tilknyttede handlingsplan sikrer sammenhæng på tværs af såvel Femern Bælt geografien, som hele den dansk-tyske grænsegeografi. Dette skal ske gennem samarbejde og ved fælles indsatser med de aktører i den dansk-tyske geografi, som både kan og vil bringe de to regioner og borgere fra begge sider af Femern Bælt tættere sammen.

Det gælder især ved hjælp af Interreg A-programmet “Deutschland-Danmark”, som også i det fremadrettede samarbejde vil have en helt central rolle. Her er blandt andet etableret stærke projekter inden for sundhedsområdet, som søges videreført baseret på de sundhedsmæssige potentialer og udfordringer i begge geografier.

Læs mere om Interreg-programmet Deutschland-Danmark her

Fælles vision

Samarbejdet mellem parterne bygger på den dansk-tyske venskabserklæring fra marts 2021 og på de dansk-tyske regeringers handleplan for styrket dansk-tysk samarbejde fra august 2022.

Parterne har en fælles vision om at styrke udviklingen af den dansk-tyske grænseregion og vil koncentrere det strategiske fokus på nedenstående fire temaer:

Temaer

Regional Udvikling

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00

Åben alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår.
Lukket alle helligdage og weekender.

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00