Steno Diabetes Center Sjælland

Bygningen kommer til at rumme forskning for Steno Diabetes Center Sjælland (SDCS) og Region Sjællands eksisterende Lægeuddannelse. Byggeriet bliver på i alt ca. 4.600 kvadratmeter og forventes afsluttet i første kvartal 2024.

Byggeriet opføres i fem etager med direkte forbindelser til eksisterende bygninger og kældre via to gangforbindelser, der tilsammen danner en vinkel. Bygningen sammenbygges på tilsvarende måde med den nye bygning, der indeholder kontorer og mødelokaler
Steno Diabetes Center Sjælland placeres i de to nederste etager, mens lægeuddannelsen placeres i de øverste tre etager af nybyggeriet.
Opgaven udføres som totalentreprise af C.C. Contractor A/S med Cubo Arkitekter A/S, Force4 Architects A/S og SWECO som underrådgivere.
SDCS er finansieret af Novo Nordisk Fonden. Byggeri til Lægeuddannelsen er finansieret af Region Sjælland. Denne bygning er ikke en del af kvalitetsfondsbyggeriet, men projektledelsen varetages af byggeorganisationen Projekt Universitetshospital Køge.

Fakta om SDCS og LU

• Placeringen tæt på det eksisterende hospital og kontorbygningen giver en optimal sammenhæng med hospitalets øvrige uddannelses-og forskningsaktiviteter

• Bygningen opføres efter med udgangspunkt i Kontorbygningens arkitektoniske udtryk

• Byggeriet rummer undervisningslokaler til ca. 350 lægestuderende på kandidatuddannelsen

• SDCs og LU bæredygtighedscertificeres til DGNB platin

• Der opsættes 330 m2 solceller på bygningen

DGNB certificeringen medvirker til at sætte fokus på bæredygtighed i alle byggeriets faser.

Illustration af det færdige byggeri af Steno Diabetes Center Sjælland og Lægeuddannelse
Illustration af den færdige bygning, der kommer til at rumme SDCS og lægeuddannelsen.
Steno Diabetescenter Sjælland studieområde
Placeringen tæt på det eksisterende hospital og kontorbygningen giver en optimal sammenhæng med hospitalets øvrige uddannelses-og forskningsaktiviteter.

På toppen af SDSC og LU

I september 2023 havde vi Åbent hospital  - hvor vi åbnede dørene til byggepladsen. I videoen her står vi på toppen af det nye Steno Diabetes Center Sjælland og Lægeuddannelse.

Sjællands Universitetshospital Køge

Projekt Universitetshospital Køge