6. Implementering og opfølgning

Værktøjskassen

Arbejdet med Sundhedsaftalen i praksis understøttes af en værktøjskasse med en række handlingsanvisende konkrete og forpligtende aftaler. Aftaler som anvendes af sundheds- personalet i deres daglige arbejde på tværs af sektorer. Værktøjskassens indhold skal sikre en klar opgave- og ansvarsfordeling ved hjælp af forløbsprogrammer, forløbsbeskrivelser, aftaleskabeloner, flowdiagrammer og skemaer mv.

De enkelte elementer i Sundhedsaftalens værktøjskasse revideres efter behov og på for- anledning af Sundhedsklyngerne. Revidering sker med udgangspunkt i faglige anbefalinger og/eller politiske prioriteringer.

Væsentlige ændringer i værktøjskassen, for eksempel til forløbsprogrammer eller lignende, godkendes af det administrative formandskab for sundhedssamarbejde efter forudgående involvering af sundhedsklyngerne og andre relevante parter.

Ændringer med væsentlige økonomiske konsekvenser godkendes endvidere af Sundheds- samarbejdsudvalget. Almen praksis inddrages i forhold til beslutningsprocesser, der har betydning for deres virke.

Monitorering og status

Sundhedssamarbejdsudvalget skal følge op på Sundhedsaftalen i dialog med sundhedsklyngerne, jf. bekendtgørelsen. Aftalen skal en gang om året gennemgås med henblik på at vurdere eventuelt behov for revision af indhold, implementering mv. I den forbindelse bør der være opmærksomhed på, om national lov eller regionale/ kommunale aftaler kan influere på Sundhedsaftalen.

Sundhedssamarbejdsudvalget har ansvar for, at der midtvejs i aftaleperioden udarbejdes en midtvejsstatus for at understøtte videns- deling på tværs af kommuner og regioner.
Sundhedsstyrelsen modtager midtvejsstatus til orientering.

Sundhedssamarbejdsudvalget er endvidere ansvarlig for, at resultatet af Sundhedsaftalen præsenteres i en afsluttende status. Slutstatus sendes til Sundhedsstyrelsen senest et halvt år, inden udløb af Sundhedsaftalen.

Det Nære Sundhedsvæsen