2. Vision og værdier for sundhedsaftalen

Fælles med borgeren om bedre sundhed: Fleksibilitet, differentiering og ressourcebevidsthed.

Visionen ”Fælles med borgeren om bedre sundhed” videreføres fra Sundhedsaftalen 2019-2023. Det er Sundhedssamarbejdsudvalgets intention, at visionen afspejles i arbejdet i sundhedsklyngerne.

Visionen skal sikre, at udvikling i sundheds- væsnet altid sker med afsæt i værdien for den enkelte borger. Det forudsætter et tæt samspil med borgeren.

De bærende værdier

De bærende værdier er; fleksibilitet, differentiering og ressourcebevidsthed.

• Med fleksibilitet og differentiering menes der individuelle tilbud med fokus på borgerens mestring og sundhedskompetence.

• Ressourcebevidsthed dækker over, at sundhedsvæsnet tilbyder bedst mulig behandling og mest mulig sundhed for de tilgængelige ressourcer.

Værdierne skal give mening set ud fra borgerens perspektiv. Det er et ønske at møde borgeren respektfuldt og med ligeværdig kommunikation.

Borgeren er eksperten i sit eget liv med ressourcer og værdifuld viden om sin situation, og dette skal bringes langt bedre i spil – både i det enkelte forløb og i udviklingen af sygehuse og kommunale tilbud i Region Sjælland.

Samarbejdet med den enkelte borger og de pårørende har stor betydning for et sammenhængende forløb. Den organisatoriske patientinddragelse styrkes gennem deltagelse af repræsentanter fra Patientinddragelsesudvalget i sundhedsklynger og i Sundhedssamarbejdsudvalget.

Det Nære Sundhedsvæsen

Alléen 15