Gå til læge i tide

Debatskabende dilemmaspil og oplæg i sociale boligområder
Dilemmaspil om samtale mellem to "på bænken" om bekymring for den enes helbred.

”Det her (arrangementet red.) har helt klart sat nogle tanker i gang hos mig omkring det der med at få gjort noget ved det, hvis jeg mærker noget, som er anderledes”. Citat fra deltager i Holbæk.

I løbet af 2017 - 2019 inviterede Region Sjælland sammen med lokale og kommunale samarbejdspartnere til lokale arrangementer i lokale boligområder. Arrangementerne havde en varighed på tre timer. Arrangementerne bestod af involverende dilemmaspil, hvor professionelle skuespillere satte fokus på, hvordan man på en hensigtsmæssig måde kan henvende sig til sin nabo, ven eller lignende, hvis man er bekymret for vedkommende.

Beboerne fik nogle konkrete værktøjer til, hvordan dialogen kan håndteres, og hvordan de kan give vedkommende et kærligt puf i forhold til at få bestilt tid hos lægen. Et andet dilemma, som skuespillerne tog fat på gennem dilemmaspil var kommunikationen mellem patient og læge. Gennem dilemmaspillet skulle deltagerne finde frem til, hvordan man som patient bliver set, hørt og taget alvorligt hos lægen.

”Skuespil er en god måde at få det ind i hovedet på.” Citat fra deltager fra Rødby.

Anden del af arrangementet bestod af et sundhedsfagligt oplæg, hvor beboerne blev inddraget som aktive medspillere. Oplægget handlede om tegn på sygdom, som man bør gå til læge med. Derudover satte oplægget fokus på de barrierer, der ofte er baggrunden for, at man udsætter sit lægebesøg.

Se den lille film om indsatsen her

Tidlig opsporing boligområder - lang - Region Sjællands video portal (23video.com)

Indsatsen er blevet evalueret af Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet.

Du kan læse sammenfatning af evalueringen af de to arrangementer her.

Det Nære Sundhedsvæsen