Kommunikation i forandringstider – fire gode råd til dig som leder
I denne video giver Helle Petersen, der er kommunikationsforsker og – rådgiver, fire konkrete råd til, hvordan du som leder kan kommunikere bedre under de store forandringer, som sundhedsreformen og regionernes sammenlægning medfører.
Forandringer skaber ofte usikkerhed og mange spørgsmål blandt medarbejderne – og her er din rolle som nærmeste leder helt afgørende.
Se videoen og få inspiration til, hvordan du kan styrke din kommunikation i forandringstider.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
1. Sørg for at være til stede
og være kommunikerende
Selv når der ikke er noget nyt at fortælle, er det vigtigt at være
synlig, tage dialogen og dele den viden, I har.
2. Lyt lige så meget som du taler
Giv plads til medarbejdernes spørgsmål, bekymringer og
fantasier – og husk, at god kommunikation kræver aktiv
lytning.
3. Samstem kommunikationen i lederteamet
Sørg for en rød tråd i budskaberne fra ledergruppen, så
kommunikationen opleves troværdig og sammenhængende.
4. Når du siger goddag til nyt, så husk at sige ordentligt farvel
til det gamle
Hjælp medarbejderne med at skabe en reel overgang ved at
anerkende og afslutte det gamle, før I sammen tager hul på
det nye.
Print og del de gode råd med dine kollegaer.
Din nye region
Opdateret fredag den 22. aug. 2025