Konference for alle med interesse for kroniske lungesygdomme

Der er mange aspekter i plejen og behandlingen af borgere og patienter med kronisk lungesygdom. De forskellige aspekter er tilstede i klinisk praksis, på tværs af fagligheder og sektorer, i forskning og som nye udviklingstendenser. Kompetencecenter for lungesygdom ønsker med denne konference at inspirere til læring og vidensdeling. Vi sætter fokus på Nye tendenser, forskning og viden, der tilsammen styrker den sundhedsfaglige indsats i arbejdet til og med borgere og patienter med lungesygdom.

kroniske lungesygdomme
DATO
torsdag den 5. oktober 2023
TID
Kl. 08:30 - 16:00
STED
Roskilde kongrescenter, Møllehusvej 15, 4000 Roskilde
Pris: Gratis

Målgruppe.

Konferencen henvender sig til alle med interesse for lungesygdom, såvel ledere, udviklingsfaglige og sundhedsprofessionelle i klinisk praksis - fra både primær og sekundær sundhedstjeneste. Desuden er KOL/lunge-netværksgrupper og andre interesserede i Region Sjælland velkomne.

Tilmelding til konferencen

Tilmelding sker på kolcenter@regionsjaelland.dk

Senest mandag 18 september 2023.

Ved tilmeldingen opgives; navn, titel, arbejdssted, mail og evt. telefonnummer på alle deltagere.
Desuden angives hvilke oplæg/seancer, hver enkelt deltager ønsker at deltage i formiddag og eftermiddag
Evt. ønske om særlig kost i forhold til forplejning bedes noteret ved tilmelding.
Tilmelding finder sted efter aftale med nærmeste leder.

Kaffe og registrering

Velkomst
 Marianne Neerup, Faglig leder af kompetencecenter for lungesygdom

KOL plan
 Jeppe Krag, konsulent i Lungeforeningen

Vælg et af følgende oplæg

A) Træning som sygdoms mestring (obs oplægget er på engelsk)
 Alessio Bricca, Assisterende Professor, The Faculty of Health Sciences, Research
 Unit of Musculoskeletal function and Physiotherapy

B) Ernæring til borger med lungesygdom med fokus på underernæring
 Mette Holst, PHD klinisk ernæring, professor det sundhedsfaglige fakultet og klinisk   institut Ålborg Universitet

Vælg er af følgende oplæg

C) Breathing retraining forbedrer livskvalitet hos patienter med Astma
 Karen Hjerrild Andreasson, Fysioterapeut MSc Ph.d. PostDoc Progrez, EmBRAiZ,   PULZ, region Sjælland

D) Hvordan kan vi passe på os selv når vi skal rumme …. sårbarhed
 Karina Damsgaard Nørby, Cand.psych aut. Koncern HR, Center for   Kompetenceudvikling, region Midt

Klima - Sundhedsvæsenets klima aftryk
 Jesper Lambert Nielsen, konstitueret funktionschef, grøn omstilling, region Sjælland

Frokost

KOL behandling anno 2023
 Anders Løkke, overlæge og speciallæge i lungemedicin, lungemedicinsk afdeling   Vejle sygehus

Sang – som træning af lungerne
 Mette Korsgaard PhD, MSc, klassisk sanger og sangpædagog Institute of Regional   Health Research, Faculty of Health Sciences, University of Southern Denmark.   Pulmonary Research Unit Zealand (PLUZ), Zealand University Hospital Roskilde and   Naestved, Naestved Hospital.

Fremtidens sundhedsvæsen for den lungesyge borger der ønsker at være   digital
 - en rundtur i forskellige teletilbud, - et hav af muligheder, hvilke skibe er sat i søen

Mai-Britt Hägi-Pedersen, Projektleder Det Nære Sundhedsvæsen, Adjunkt │ forsker   (PhD) Center for sygepleje, Professionshøjskolen Absalon

Marianne Neerup, Faglig leder af kompetencecenter for lungesygdom og   projektleder på TeleKOL