Ny professor Michael Kemp kæmper mod multiresistente bakterier

Michael Kemp vil stoppe spredning af antibiotika-resistente bakterier på hospitaler i både Region Sjælland og nationalt. 1. maj tiltræder overlæge Michael Kemp ved Klinisk Mikrobiologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital (SUH) og Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet.
Som professor vil Michael Kemp have fokus på hurtigere og bedre overvågning samt bedre udredning af udbrud med multiresistente bakterier på sygehusene.

Multiresistente bakterier er et stigende problem på sygehusene. Det er svært at behandle infektionerne med antibiotika, og bakterierne kan udgøre en alvorlig risiko for patienterne.

Derfor har overlæge, og nu professor Michael Kemp, gjort det til sin hjertesag at finde metoder, der kan begrænse eller stoppe spredningen af de multiresistente bakterier på hospitalerne. Og han glæder sig over, at han som professor nu kan få mere tid til at forske og fordybe sig i, hvordan de uhyre effektive bakterier kan sprede sig så hurtigt på hospitalerne:

- Mange efterspørger, at der bliver udviklet nye typer antibiotika, der kan slå de resistente bakterier ned. Det vil også være godt. Men jeg har fokus på, hvordan vi bedre kan stoppe spredningen. Der er så meget, vi ikke forstår om de her bakterier. Fx hvordan de er i stand til, i vores hospitalsmiljø, at overføre deres resistente egenskaber til andre typer bakterier. Med ny teknologi kan vi nu fra dag til dag afdække bakteriernes DNA i detaljer, så vi hurtigere kan opdage smitteudbrud og sætte ind for at stoppe dem, fortæller Michael Kemp.

På Klinisk Mikrobiologisk Afdeling er de utroligt stolte over at kunne ansætte Michael Kemp som professor.

- Michael Kemp er en yderst kompetent og engageret forsker med bred anerkendelse inden for sit forskningsfelt. Michael har allerede i en årrække haft en stor betydning for udviklingen af diagnostikken i vores afdeling, og jeg er sikker på, at Michael som professor vil bidrage til at løfte afdelingen til nye højder både akademisk og i diagnostikken til gavn for regionens patienter, siger cheflæge Ulrich Stab.

Klinisk Mikrobiologisk Afdeling under Sjællands Universitetshospital er også en regional enhed og ligger på Slagelse Sygehus. Afdelingen understøtter alle regionens hospitaler med at mindske antallet af resistente bakterier, og med rådgivning til praktiserende læger og sygehuse i behandling og brug af antibiotika, sygehushygiejne og infektionskontrol.