Transport til og fra sygehuset

Skal du til undersøgelse eller behandling på sygehuset? Se, om du har ret til transport gennem Region Sjælland.

Sådan bliver du visiteret

Som udgangspunkt skal du selv sørge for din transport til og fra sygehuset. Hvis du eller din pårørende selv kører dig – eller du tager offentlig transport, kan du i stedet søge om kørselsgodtgørelse.

Find mere information om kørselsgodtgørelse

Hvis du af helbredsmæssige årsager ikke selv kan transportere dig til og fra dine aftaler på sygehuset, kan vi visitere dig til kørsel. Kontakt os, hvis du tror, du har ret til kørsel. Du kan med fordel ringe til os om eftermiddagen. Se vores telefontider nederst på siden.

Hvornår skal du kontakte os om kørsel?

Hvis du vil søge om kørsel til eller fra sygehusbehandling, kan du tidligst ringe til os 14 dage før behandlingen – men gerne 2 hverdage før. Vi kan visitere dig til kørsel helt op til dagen før og samme dag, hvis du får en akuttid. Hvis du får en akuttid efter vores telefontid er slut, skal du kontakte din behandlende afdeling for at få hjælp til transporten.

OBS: Hvis du ringer om mandagen, kan vi kun visitere dig til kørsel i den samme uge. Det er fordi, mange patienter får indkaldelsesbreve hen over weekenden med akut behov for bestilling.

Hvad skal vi vide?

Når du ringer til os, skal du:

• Have dit indkaldelsesbrev ved hånden.
  • Indtaste dit personnummer.
  • Oplyse navnet på den afdeling, hvor du skal til undersøgelse eller behandling.

Under vores samtale stiller vi dig nogle spørgsmål for at vurdere dit helbredsmæssige behov for kørslen. I den forbindelse kan vi bede dig om:

• Dokumentation for din helbredsmæssige tilstand eller
  • Samtykke til, at vi må indhente relevante oplysninger til at vurdere dit behov.

Når du søger om patienttransport, skal du give os besked, hvis:

• Du har brug for at blive fulgt ind på afdelingen af chaufføren af helbredsmæssige årsager.
  • Du har brug for at have hjælpemidler med.

Transport hjem fra sygehuset

Der bliver ikke automatisk bestilt kørsel til dig til turen hjem fra sygehuset. Det er sygehuspersonalet, der vurderer dit behov for transport hjem efter din undersøgelse.

Regler om transport til og fra sygehuset

Reglerne for befordring kan være svære at forstå. Derfor har vi prøvet at samle reglerne i en folder, som du har mulighed for at downloade.

Bliv klogere på reglerne for befordring i Region Sjælland

Værd at vide om befordring

Præhospitalt Center

Befordringsservice

Herlufvænge 14A

4700 Næstved

Mandag 8.00-15.00
Tirsdag 8.00-15.00
Onsdag 8.00-12.00
Torsdag 8.00-15.00
Fredag 9.00-15.00

Lukket: 1. januar, Skærtorsdag, Langfredag, 2. Påskedag, 1. maj, Kristi Himmelfartsdag, 2. Pinsedag, Grundlovsdag samt 24., 25., 26. og 31. december.