Elevatorer ude af drift betyder ændringer for patienter på Sjællands Universitetshospital

En række ikke akutte operationer og behandlinger bliver udsat de kommende 4 uger, og færre patienter bliver indlagt. Akutte patienter og kræftpatienter bliver fortsat behandlet.

Sjællands Universitetshospital mangler lige nu knap halvdelen af deres elevatorkapacitet i den nye sengebygning. Med to ud af fem elevatorer ude af drift, har det indvirkning på en række patienter i cirka fire uger.

- Jeg er ked af, at det her betyder, at vi må aflyse og udskyde operationer, som ikke er akutte eller patientkritiske operationer. Vi kontakter de patienter, der bliver berørt af det, direkte, når vi ved nærmere. Og så gør vi, som vi plejer, og arbejder tæt sammen med de øvrige sygehuse i regionen om at fordele patienterne mest hensigtsmæssigt det næste stykke tid, siger Niels Würgler Hansen, hospitalsdirektør på Sjællands Universitetshospital.

Tirsdag formiddag gik den ene logistikelevator i stykker i den nye sengebygning kaldet fløj R på Sjællands Universitetshospital i Køge. Ingen blev berørt af uheldet, men den tilkaldte reparatør kunne konstatere, at der var sket skader på både elevator og skakt.

Nogle elevatorer er i drift

Det er kun nogle af de nye elevatorer, der er ude af drift. Men de er alle afgørende og nødvendige til transport af patienter, mad, medicin og varer til og fra afdelingerne i bygningen. Udover logistikelevatoren skal en anden elevator også repareres og vil være ude af drift i en uge. Den elevator har en særlig funktion, da det er den største og er den, som bruges til at transportere sengeliggende patienter.

- Vi behandler fortsat de akutte patienter og kræftpatienter, og vi kan godt have patienter i to af de tre resterende elevatorer, selvom den store patientelevator er lukket. Vi har fokus på, at det skal påvirke så få patienter som muligt, men det vil desværre påvirke aktiviteten, og vi kommer derfor til at behandle færre patienter, indtil elevatorerne er tilbage i drift, siger Niels Würgler Hansen.

Det vil tage to til fire uger, før alle elevatorerne virker igen. Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning har Sjællands Universitetshospital fået sikkerhedstjekket og godkendt de tre fungerende elevatorer i den nye sengebygning.