5 tons brugt tekstil omsyet til nye produkter

Amolia i Holbæk modtager Regions Sjællands udslidte tekstiler fra sygehuse og drift og laver vores slidte arbejdstøj om til nye spændene produkter. Tekstilet skal indlejres i det cirkulære system og leve mange år endnu.

Amolia giver nyt liv til regionens udslidte tekstil

Amolia i Holbæk forvandler udslidt tekstil til nye produkter, og genindfører regionens kasserede arbejdsbukser, håndklæder, og sengelinned til den cirkulære økonomi med nyt formål.

Siden partnerskabet med Region Sjælland tog sin begyndelse i august 2023, har Amolia genanvendt næsten 5 tons tekstilressourcer.

Fra arbejdsbukser til sofapuder
Hos Amolia bliver det modtagne tøj omhyggeligt gennemgået og sorteret. Stof, der er plettet, beskadiget eller misfarvet, videresendes til genanvendelse. Resten omdannes til forskellige produkter, herunder puder, toilettasker og indkøbsposer. Ved at vælge en sofapude fremstillet af Amolia kan man spare op til 70% CO2-udledning og 97% vandforbrug sammenlignet med køb af en nyproduceret pude.

Processen med at omsy, omfarve og fragte tekstilet rundt udleder en smule CO2. Til det forklarer Rikke, hvordan det er produktionen af tekstil, der er den store CO2-udleder, og da udslidte tekstil allerede er produceret, kan vi ved at genbruge det spare den CO2-tunge produktion væk.

Nye muligheder spirer fra brugt arbejdstøj
Cirka hver anden til tredje uge lander syv containere fyldt med tekstiler fra vaskeriet i Nykøbing Falster hos Amolia, hvor medstifter Rikke Thykier tager imod med entusiasme.

Rikke er en grøn ildsjæl, der brænder for at give tekstilet nyt liv og en ny chance. Hun ser muligheder i regionens udslidte tekstil og er især begejstret for regionens gode kvalitet af arbejdstøj. Regionens uniformer er lavet af 100% bomuld og har masser af liv i sig efter vi har kasseret det

Computertasker med cirkulær twist
Både Amolia og Region Sjælland ønsker at se mere af vores udslidte tekstil i et cirkulært system. Derfor er der netop bestilt computertasker, som førhen har været produceret af nyt materiale. Computertaskerne skal laves ud af regionens sorte arbejdsbukser og skal bruges af regionens medarbejdere.

Fakta

I perioden 1. september 20230 - 22. januar 2024 har Amolia modtaget 4,7 tons tekstil fra Region Sjælland. Af disse er:

• Tæpper og lagner 80% Upcycling, 20% Recycling
  • Hvide uniformer 30% upcycling, 70% recycling
  • Patientbeklædning 0% Upcycling, 100% Recycling

Grøn omstilling og Klima

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00

Åben alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår.
Lukket alle helligdage og weekender.

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00