1500 nye ladestandere sætter strøm på regionen

Alle landets kommuner skal opfylde kravet om mindst én ladestander ved ejendomme med mindst 20 offentlige parkeringspladser inden 2025. Projektet "Grøn Omstilling Sjælland" er Region Sjællands bidrag til overgangen til bæredygtig transport, hvor seks kommuner samarbejder om at etablere 1.500 nye ladepunkter.

Seks kommuner går forrest med grøn transport

Region Sjælland og Gate 21 er i samarbejde med Faxe, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lejre og Lolland Kommune gået ind i kampen for bæredygtig transport. Projektet, der understøttes med faglig viden fra CPH Electric, har gennemført et udbud for opsætning af ladestandere ved skoler, daginstitutioner og rådhuse.

Dette initiativ er en del af det overordnede mål om at støtte udbredelsen af elbiler. Regionen er allerede i front med over 40% nyregistrerede el- eller hybridbiler i de første otte måneder af 2023.

”Region Sjælland er helt i top, når det kommer til omstilling til el- og hybridbiler, og vi vil gerne blive ved med at være i førertrøjen. Vi har med projektet 'Grøn Omstilling Sjælland' haft en ambition om at understøtte kommunerne med deres udbud af ladeinfrastruktur, så det følger med det stigende salg. Det er med fornøjelse, at jeg kan konstatere, at det er lykkedes”, lyder det fra Heino Knudsen, Regionsrådsformand i Region Sjælland.

Markedet ser potentiale i grøn transport
Projektet 'Grøn Omstilling Sjælland' har skabt en bølge af interesse fra ladeoperatører, især i tyndt befolkede områder.

Kommuner som Faxe oplever en markant stigning med 264 nye ladepunkter uden omkostninger for borgerne. Det nye udbudssamarbejde skaber ikke kun en grøn infrastruktur, men også en model for samarbejde mellem kommuner og ladeoperatører.

Billedet viser elektrisk bil der oplades. Foto Colourbox.com

Fakta:

• 1500 nye ladepunkter sættes op inden 2025 i Region Sjælland.
  • Region Sjælland har i samarbejde med de seks kommuner udviklet et rejseholdskoncept, der assisterer kommunerne med juridisk og økonomisk vejledning i udbudsprocessen.
  • I årets første otte måneder (2023) udgør el-eller hybridbiler mere end fire ud af ti nyregistrerede biler i Region Sjælland.

Grøn omstilling og Klima

Åbningstider

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00

Åben alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår.
Lukket alle helligdage og weekender.

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00