11% mindre brændstofforbrug med vinger

De første beregninger viste, at Region Sjælland årligt sparer over 200.000 kroner på brændstof efter lastbilerne har fået vinger. Og der er flere penge at spare, for alle biler i den centrale logistik-afdeling i Region Sjælland har fået V-spoilers.

Mindre vindmodstand og turbulens

Det kunne lyde som noget fra Harry Potter. Bilerne i den centrale logistik-afdeling i Region Sjælland har fået små vinger.

Vingerne af hårdt plast– såkaldte V-spoilers - er monteret på siderne og på taget af lastbiler, varebiler og nu også personbiler i IPL – afdelingen for indkøb, produktion og logistik.

Bilerne kan dog ikke flyve, men de sparer brændstof. Vingerne betyder mindre vindmodstand.
- Man kan godt mærke, at vinden bliver sat 5-6 meter længere tilbage efter bilen. Vores chauffører melder også, at der er mindre turbulens, når de eksempelvis møder andre lastbiler på små veje, så ryster bilen ikke helt så meget som tidligere. Desuden bliver bilerne mindre beskidte bag på, så vi har også reduceret bilvask, fortæller logistikchef Lars Wolthers.

Alle nye biler får også vinger

De første biler fik vinger i sommeren 2022. Det var lidt et tilfælde, at IPL faldt over muligheden.

- Vi drøftede muligheden for at spare på brændstof. Det var lige i opstarten af energikrisen, at vi begyndte at kigge på det. Vi er meget tilfredse med resultatet, og det vil blive monteret på alle nye biler fremover også, understreger Lars Wolthers.

Nu er der vinger på hele vognparken i IPL. Alt i alt 32 biler, der kører med eksempelvis vasketøj, blodprøver, mad og depotvarer.

Vi stoler på tallene

De første beregninger for ti lastbiler viste, at IPL bruger 11 procent mindre brændstof, hvilket for 10 lastbiler svarer til 210.000 kroner om året. Samtidig er der røget 105 tons af CO2-udledningen for de 10 lastbiler hvert år, viser beregningerne.

- Vi er sikre på vores tal, fordi vi har elektronisk måling på brændstof og GPS-tracking på vores biler. Målingerne er desuden lavet på biler, der kører samme rute hver dag, siger Lars Wolthers.

De små plastik-vinger er danskproduceret og lavet af restprodukter fra produktion af vindmøller. Det her er blot et tiltag blandt flere i IPL, der skal medvirke til nedsættelse af udledning af skadelige stoffer i miljøet.

Grøn omstilling og Klima

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00

Åben alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår.
Lukket alle helligdage og weekender.

Man-tors: 8.30 - 15.30
Fredag: 8.30 - 15.00