Radiograf: Fandt arbejdsglæden på Næstved Sygehus

Radiograf Nina Haagensens skifte til specialsygehuset i Næstved har hjulpet hende med at finde glæden ved arbejdet igen.

Ti minutters cykeltur på arbejde lyder måske favorabelt sammenlignet med en togtur og en samlet rejsetid på en time, når du skal på arbejde. Det forholder sig dog ikke altid sådan. Det har Nina Haagensen fundet ud af, efter hun fik job på Næstved Sygehus.

- Det nytter ikke noget, at det kun tager ti minutter, hvis du kommer hjem og er sur. Så vil jeg hellere bruge en time på transport og være glad, selvom det eneste dagslys, jeg får i øjeblikket, er på gåturen fra Næstved Station til sygehuset, siger 25 årige Nina Haagensen, radiograf på Røntgenafdelingen på Næstved Sygehus.

Skiftet fra et akuthospital i Region Hovedstaden tilbage til specialsygehuset i Næstved, hvor hun tidligere har været i praktik, var tiltrængt for hende. Efter lidt mere end halvandet år som færdiguddannet radiograf mistede hun lysten til arbejdet og stillede spørgsmålstegn ved, om hun overhovedet skulle være radiograf.

I stedet blev pælene fra arbejdsteltet rykket op, og Nina Haagensen satte kurs mod Næstved Sygehus.

En del af en familie

Når hun tænker tilbage på Næstved fra praktiktiden, husker hun kollegaerne som søde og rare og sygehuset som en hyggelig og dejlig arbejdsplads. Og hun er glad for at være skiftet fra det store hospital til den mindre og mere samlede afdeling i Næstved.

- Jeg føler lidt, at vi er en familie på Røntgenafdelingen. Vi værner om hinanden, og der er et godt socialt liv på afdelingen, siger Nina Haagensen.

Men det er ikke kun det sociale liv og omgivelserne på sygehuset, som har trukket hende til Næstved Sygehus.

Tid til fordybning

- Jeg har mere tid til patienterne her, og så har jeg mere tid til at udvikle mig fagligt og tænke over, hvordan røntgenbillederne skal tages. Vi går op i at tage ordentlige billeder, og det gør, at jeg bliver udfordret og udvikler mig rent teknisk, siger Nina Haagensen.

Tidligere var hun vant til såkaldte akutlister. På akuthospitalet skulle de være glade for at nå halvdelen af listen med de akutte patienter, men i Næstved er det muligt at nå hele listen for hende og kollegaerne.

- Det er virkelig en tilfredsstillende følelse, siger Nina Haagensen.

Vestegnspigens pendlerliv

På hendes tidligere arbejde var klientellet noget helt andet. Patienterne på et akuthospital er noget dårligere, end de er på Næstved Sygehus, men der er andre udfordringer.

- Det er kommet meget bag på mig, at patienterne ikke forstår, hvad jeg siger. Jeg har altid kunnet snakke med patienterne. Men vi snakker åbenbart hurtigt og utydeligt på Vestegnen, så jeg arbejder meget på at snakke langsommere og mere tydeligt, fortæller Nina Haagensen med et smil.

Smilet tager hun, ifølge sin forlovede, med hjem fra arbejdsdagene på Næstved Sygehus. Humøret er blevet mærkbart bedre, efter arbejdspladsen rykkede sydpå. Og hvis der skulle være nogle ting på jobbet, som bliver hængende lidt i hovedet, så er togturen hjem til Valby slet ikke så tosset.

- Den længere tur hjem bruger jeg nogle gange til at bearbejde de ting, der kan komme i hverdagen. Det kunne jeg ikke nå på en ti minutters cykeltur, men togturen gør, at jeg nu kan lægge arbejdet på hylden, når jeg kommer hjem, siger Nina Haagensen.

Fakta om Nina Haagensen

• Er 25 år
  • Bor i Valby
  • Opvokset i Ballerup