Oversygeplejerske: Som at vende hjem

Oversygeplejerske Helle Frandsen var efter ni år på Odense Universitetshospital klar til at vende hjem til Sjælland. Lederstillingen på ortopædkirurgisk giver kortere kommandoveje, kendte ansigter og fokus på patientforløb.

Siden den 1. juni 2016 har Helle Frandsen været ledende oversygeplejerske på Ortopædkirurgisk Afdeling på både Næstved og Slagelse sygehuse. Allerede for ni år siden var Helle ansat på Slagelse sygehus på selvsamme afdeling, dengang som afdelingssygeplejerske. Men så skulle der ske noget nyt.

- Jeg fik lyst til at prøve noget andet og endte med at være på OUH i ni år. Jeg havde lyst til at være på et stort universitetshospital, men da lejligheden bød sig, kunne jeg mærke, at nu ville jeg gerne hjem igen.

Store hospitaler som universitetetshospitaler har ifølge Helle Frandsen nogle fordele i størrelsen, men der er typisk også udfordringer med det nære samarbejde.

- Der kan nemt opstår siloer og søjler – og der kan være lange kommandoveje fra både afdelingsledelser, afdelinger imellem og også langt til direktion. Ting tog ofte lang tid at løse, synes jeg.

På Ort​opædkirurgisk Afdeling i NSR er det nemt hurtigt at få løst udfordringer, hvilket i sidste ende er til patientens bedste. Noget, der ligger den ledende oversygeplejerske meget på sinde.

Nærhed

Fagligt giver arbejdet på Næstved og Slagelse sygehuse Helle Frandsen mulighed for at være tættere på patienten og tættere på medarbejderne. Nærheden giver hende som leder mulighed for at løfte fagligt i forhold til medarbejderne, som i sidste enden skal resultere i gode patientforløb.

- Arbejdsmiljøet er godt her, vi har en god tone. Og jeg oplever en vilje til at løse problemer og udfordringer i fællesskab – og hele tiden med patienten som fokus, siger Helle.

Efter ni år sagde Helle Frandsen farvel til stillingen som ledende afdelingssygeplejerske på Gynækologisk Obstetrisk afdeling på Odense Universitetshospital; de sidste syv måneder som konstituerede ledende oversygeplejerske. Det var et godt gensyn at vende tilbage til det sjællandske, fortæller hun.

- Jeg var rigtig glad, da jeg kom tilbage. Der var rigtig mange kendte ansigter. Flere end jeg havde turde håbe på. Det siger noget om, at det er et godt sted at være. Vi har mange jubilæer!

Selv i Næstved, hvor Helle ikke før har været ansat, var der kendte ansigter tilbage, fra hun selv var nyuddannet i Ringsted.

Patienten i fokus

Helle Frandsen oplever, at det er nemmere at skabe det gode forløb for patienten på Slagelse og Næstved sygehuse.

- Fra patienten forlader egen læge eller parkerer på P-pladsen eller kommer ind akutafdelingen til de sidder hjemme i vante omgivelser, så skal de have et godt og sammenhængende forløb præget af høj faglighed. Og det kan vi give med fleksibilitet og kortere kommandoveje, siger Helle Frandsen, der tydeligvis hurtigt har fundet sig til rette i de vante omgivelser igen.​

Job i Region Sjælland?

Se ledige stillinger her