De rigtige kompetencer nu og i fremtiden

Fremtidens opgaveløsning kræver fleksible kompetencer, brug af flere faggrupper og prioritering af ressourcer. Derfor er vi afhængige af de rigtige kompetencer, nu og i fremtiden.

Rekrutterings- og kompetenceudfordringer er kommet for at blive. Der er et stor arbejdspres på regionens arbejdspladser, hvilket gør det nødvendigt med et løbende fokus på, hvordan vi kan løse regionens kerneopgaver og sikre, at der er den nødvendige ”kompetencekapacitet”.

Brug af flere faggrupper

Der er fundet løsninger med fleksibel brug af faggrupper. Nogle løsninger er fundet i situationer, hvor der har været mangel på kompetencer – andre er fundet, fordi det bare giver god mening at bruge de kompetencer, som forskellige faggrupper har. Alt sammen til gavn for patienterne og til gavn for et arbejdsmiljø præget af ansvarlighed overfor opgaven og respekt for forskellige kompetencer.

Udfordringerne og løsningerne er komplekse og handler ikke kun om personalemangel, men også om, hvordan vi skaber rammer og vilkår for, at dygtige mennesker, der allerede er i virksomheden, kan udvikle sig og forløse den faglighed og kvalitet, der er brug for. Opgaven er kompleks og kan ikke løses hurtigt, enkelt og traditionelt. Der er brug for nye og mere innovative tilgange, der på mange områder vil udfordre den måde, vi forstår funktioner og samarbejde på.

Eksempler på brug af flere faggrupper er indhentet i efteråret 2018 og præsenteres her.

Afrapportering: Rekrutterings og kompetenceindsatser 2018

Videoer: eksempler fra praksis