Personale
Den behandlende sygehusafdeling har ansvaret for behandlingen i hjemmet. Det samme gælder for instruktion af pårørende eller hjemmesygeplejen i at udføre den ordinerede behandling, herunder tilse og udføre pleje ved centralt venekateter (cvk). Hvis behandlingen foregår via flere sygehuse skal disse sygehuse beskrive, hvem der er ansvarlig for den daglige medicinhåndtering, og hvem der har ansvaret for den medicinske behandling/ ordination. Deraf følger, hvem der skal kontaktes ved problemer i hjemmet.
Hjemmesygeplejersken har ansvar for at følge instruksen og for at patienten får den ordinerede medicin. Når hjemmesygeplejersken forlader borgerens hjem, er det pårørende, der har ansvaret for indløbshastighed og korrekt handling på eventuelle komplikationer jvf Vejledning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp.
Det er altid den, der giver medicinen, der har ansvar for hygiejnen i forbindelse hermed. Er det hjemmesygeplejens personale som giver medicinen, er det ledelsen af hjemmesygeplejen, som har ansvar for instrukser for fagligt ansvarlig lægemiddelhåndtering og samarbejde med ordinerende læge jvf Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler og Vejledning om hjemmesygepleje.
Generelt behov for tryghed og støtte:
Alle børn har et generelt behov for at føle trygheden fra en forælder eller en i forældres sted trædende person under indlæggelse. Det er den primære omsorgsgiver, dvs forældre eller personale fra den institution der er i forældres sted, som har ansvaret for at være til stede og yde tryghed og støtte til barnet under indlæggelsen – det er ikke sygehusets ansvar.
Både egen læge og hospitalsansat læge kan henvise patienter til privat praktiserende fysioterapeut og vederlagsfri fysioterapi jf. Overenskomst om fysioterapi januar 2019.
Bekendtgørelse om befordring og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven
Servicelovens §81 og §85
Samt notat fra Sundheds- og Ældreudvalget 2016 er følgende principper for ledsagelse af patienter/borgere gældende:
Det er kommunens ansvar, at sikre ledsagelse af borger, hvis borger eksempelvis er for urolig til at kunne være i bilen alene, når de skal befordres til egen læge eller privatpraktiserende speciallæge. Alternativt træffe aftale med læge om hjemmebesøg.
Det er kommunens ansvar, at sikre ledsagelse af borger, der fx pga. demens eller andet forlader venteværelset, eller har svært ved at forholde sig roligt i venteværelset hos egen læge eller privatpraktiserende speciallæge.
Det er kommunens ansvar, at sikre ledsagelse af borger der fx pga. demens eller andet, ikke kan oplyse egen sag ved undersøgelse og behandling hos egen læge eller privatpraktiserende speciallæge.
Det er kommunens ansvar at vurdere, om der er brug for ledsagelse m.h.p., at der er en som kan forklare borgerens behov og som kan tage imod lægens besked.
Ledsagelse til undersøgelse og behandling på sygehus/Psykiatri:
Hvis kommunen er involveret i patientens forløb og vurderer, at der er brug for ledsagelse, er det kommunens ansvar at sikre ledsagelse.
Det er regionens ansvar, at sikre det nødvendige personale til gennemførelse af kontrol /konsultation og/eller behandling på sygehus af borgere med demens, svage ældre borgere, udviklingshæmmede og/eller psykisk syg borger med en somatisk eller psykisk lidelse.
Hvis kommunen er involveret i patientens forløb og vurderer, at der er brug for ledsagelse m.h.p. at der en, som kan forklare borgerens behov på sygehuset, og som kan tage imod lægens beskeder er det kommunens ansvar at sikre ledsagelse.
Bekendtgørelse om tilskud til fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og kommunen” § 14 stk. 2 har ”personer med funktionsnedsættelse som følge af progressiv sygdom som følge af en medfødt eller arvelig lidelse, erhvervede neurologiske lidelser eller nedsættelse af led- eller muskelfunktion som følge af inflammatoriske gigtlidelser, efter lægehenvisning ret til et vederlagsfrit tilbud om fysioterapi fra kommunalbestyrelsen”.
Det fremgår af Vejledning om hjemmesygepleje, at palliation og pleje af døende hører under den kommunale hjemmesygeplejes ansvarsområde, jf følgende uddrag fra Vejledningen:
Nedenfor beskrives generelle funktioner, der varetages i hjemmesygeplejen:
Hjemmesygeplejen udfører sygepleje, bl.a.:
– Udfører sygepleje, rehabilitering og palliation i forløb af forskellig varighed, bl. a. til borgere med kroniske lidelser, alvorligt syge og døende mv.
– Udfører lægeordinerede behandlingsopgaver.
– Observerer patientens tilstand og effekten af sygepleje og behandling.
– Yder borger- og patientrettet sundhedsfremme og forebyggelse med henblik på at bevare og styrke den enkelte borgers og grupper af borgeres sundhed.
Hjemmesygeplejen planlægger og leder sygepleje, bl.a.:
– Planlægger og leder sundhedsfremme og forebyggelse, sygepleje-, rehabiliterings- og palliative forløb samt lægeordinerede behandlingsopgaver.
– Planlægger og leder indlæggelses- og udskrivningsforløb med henblik på at skabe kontinuitet, sammenhængende patientforløb, høj kvalitet og patientsikkerhed.
– Sikrer sammenhæng i forhold til sociale ydelser.”
Det er en kommunal opgave at sørge for nødvendige personaleressourcer til varetagelse af pleje og observation i eget hjem, herunder overvågning.
Det følger af sektoransvarsprincippet, at den myndighed, som har ansvaret for at levere ydelser, tjenester eller service til borgere i almindelighed, har en tilsvarende forpligtelse til at sikre og finansiere, at disse ydelser, tjenester eller service også er tilgængelige for mennesker med funktionsnedsættelse. Sygehuset/regionen er forpligtet til at levere overvågning, når patienten er indlagt. Kommunen er forpligtet til det samme, når borger er i eget hjem.
Det er regionens opgave at varetage plejen af, og afholde udgifter til, en Port a kath. der er indopereret som led i en behandling og hvor patienten fortsat bliver kontrolleret for sygdommen på sygehus jf Afgrænsningscirkulæret punkt 2.1.1. ”betragtes hjælpemidler og apparatur, som indopereres som led i behandling på sygehus, som et behandlingsredskab, og det er dermed Regionen der afholder udgiften” og jf. punkt. 2.1.2 ”betragtes hjælpemidler og apparatur, som ordineres som led i en behandling på sygehus eller hvor patienten bliver kontrolleret på sygehuset for den specifikke tilstand hjælpemidlet/apparaturet er rettet imod, som et behandlingsredskab og det er dermed regionen der afholder udgiften”.
Hvis der kan indgås aftale med bopælskommunen om varetagelse af opgaven mod betaling af udgifterne forbundet hermed, kan dette også være en mulighed.
Jf. ”Aftale om hjælp og ledsagelse i forbindelse med sygehusbehandling i Region Sjælland af patienter/borgere med særlige behov”, er det ”sygehusets ansvar at vurdere, hvilket personale der er behov for i den enkelte patients tilfælde og sørge for, at dette personale stilles til rådighed under indlæggelse. Såfremt sygehuset ikke selv stiller den nødvendige hjælp til rådighed, men anmoder om hjælpen udefra, skal sygehuset afholde udgiften hertil”.
Kontakt
Adresse
Sundhedsaftalen
Det nære sundhedsvæsen
Region Sjælland
Alleen 15
4180 Sorø
Ring til os
Skriv til os
Opdateret mandag den 22. jan. 2024