Forbedringsledelse

Forbedringsledelse
Formålet med træningsforløbet er, at mellemlederne styrker deres ledelse af konkrete forbedringsindsatser i praksis – og gerne sammen med et tværfagligt team på Forbedringsrejsen.
Træningsforløbet henvender sig til mellemledere og ledere med ansvar for faglighed, kvalitet og forbedring i praksis.
Det moderne sundhedsvæsen er omskifteligt, uforudsigeligt og komplekst. Det bryder med gamle forestillinger om stabilitet i en tid med konstante forandringer (Bennnis, W. G. & Nanus, 1985). Patienter og samarbejdspartnere stiller større krav til et sundhedsvæsen, der hurtigt kan tilpasse sig og sikre bedre kvalitet og effektivitet. Det stiller nye krav – ikke kun til medarbejdere, men især også til ledere.
Som leder i sundhedsvæsenets daglige drift og udvikling er samarbejde og koordination af læring og forbedring i praksis helt essentielt. Kun sådan kan man sikre høj kvalitet og løse komplekse kvalitetsbrist. Lederne har fokus på at forbedre kvaliteten i det daglige arbejde sammen med medarbejderne. Samtidig kan ledere opleve usikkerhed om, hvordan de bedst støtter og motiverer medarbejderne, hvorfor spørgsmål kan opstå:
- Hvordan kender vi kvaliteten i realtid og sætter forbedringsledelse i system?
- Hvordan motiverer vi medarbejdere til både at levere og udvikle kvalitet – også i samarbejde med patienter og pårørende – selv når ressourcerne er pressede?
Disse udfordringer arbejder træningsforløbet med blandt mange flere.
Træningsforløbet bygger på erfaringer fra Forbedringsrejsen i Region Sjælland, Det Nationale Ledelsesprogram i kvalitet på sundhedsområdet samt Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Vi tror på, at vi kan forbedre kvaliteten sammen – både den faglige, organisatoriske og patientoplevede. Det er ikke altid let, men det er muligt.
Derfor har Enhed for Kvalitet og Forbedringer (EKF) udviklet et enkelt træningsforløb i forbedringsledelse. Det bygger på forskning og praktisk erfaring. Vi tager udgangspunkt i de udfordringer og dilemmaer, som ledere møder i hverdagen.
Læringsmaterialet i træningsforløbet indeholder modeller og værktøjer, der gør det lettere at lede forbedringsarbejdet. Vi henter inspiration fra bl.a. High Impact Leadership fra Institute for Improvement in Healthcare (IHI) og Compassionate Leadership fra professor Michael West, Lancaster University.
Træningsforløbet består af inspirationsoplæg og afprøvning af lederens nye handlinger. Det foregår i egen afdeling, ofte i samarbejde med et lokalt, tværfagligt forbedringsteam.
Lederne mødes i små grupper, hvor de evaluerer prøvehandlinger og får sparring. Grupperne ledes af en erfaren coach, som guider refleksion og læring.
Forløbet strækker sig over tre måneder og med fire centrale møder:
- Kickoff: Introduktion og formulering af udviklingsmål i forbedringsledelse
- Læringscirkel 1: High Impact Leadership og planlægning af prøvehandlinger
- Læringscirkel 2: Compassionate Leadership og opfølgning på prøvehandlinger
- Læringscirkel 3: Konsolidering og fejring af ny handlekompetence
Rikke von Benzon Hollesen
Forbedringsrådgiver og -coach
Chefkonsulent
E-mail: rholl@regionsjaelland.dk
Kontakt
Adresse
Sundhedsstrategisk Planlægning
Alléen 15
4180 Sorø
Ring til os
Opdateret mandag den 18. aug. 2025