Overhead for rekvireret forskning - kontraktforskning

Retningslinjer for opkrævning af overhead for kontrakter for rekvireret forskning.

Baggrund

Det blev i 2017 besluttet at regionerne skal opkræve overhead af indtægterne fra rekvireret forskning, til dækning af de indirekte omkostninger der er forbundet med at bedrive forskning for andre. Dermed sikres at hospitalerne ikke uretmæssigt finansierer forskning for private virksomheder med skatteborgerfinansierede drifts-bevillinger.

Opkrævning af overhead for rekvireret forskning

I Region Sjælland er det besluttet at der fra 1. januar 2018 skal opkræves overhead på nye kontrakter. For projekter af typen rekvireret forskning vil der blive indkrævet 18% af indtægterne.

Projekter af denne type identificeres ved at have et projektkonto-nummer/alias som starter med 807. Indkrævningerne af overhead sker 4 gange om året.

De forskningsansvarlige er ansvarlige for at sikre, at alle afdelingens omkostninger i kontrakten bliver dækket af den pågældende virksomhed. En utilstrækkelig betaling fra virksomheden vil kunne udlægges som indirekte statsstøtte, hvilket er ulovligt for hospitalerne.

For at sikre, at det der fra regionens side indkræves i overhead kan dækkes af budgettet, skal afdelingerne i deres prissætning indregne et overhead på 22%. Eksempelvis skal der til en timesats eller analyseomkostning tillægges 22% før den vises i budgettet.

Eksempel Overhead i % kr.
Løn   50
Materialer   50
Total løn og materialer   100
Overhead 22% 22
Endeligt budget total   122
Overhead indkræves til fordeling
(18% x 122 kr.)
Til dækning af afdelingens aktuelle udgifter   100

Fordeling af overheadmidler

Efter indkrævning vil regionen fordele overheadmidlerne. Sygehusene vil disponere over 11,8 %, regionen over 3,2 %, KØK 1,5% og Forskningsstøtte Center, Region Sjælland 1,5%. Fordelingen kommer til at ske 4 gange om året.

Mere information

Der kan findes mere information om projektøkonomi og overhead i Koncern Økonomis Forretningsgangsbeskrivelse for projekter - Gå til Regnskabsservices hjemmeside om forskningsprojekter

Forskningsstøtte Center

Lykkebækvej