Værktøjskassen
Find materialer og tips som sundhedsfaglig i fx kommunen.
I Værktøjskassen har vi lagt alle de aftaler, forløbsbeskrivelser og flowcharts, som kan støtte dig, når du samarbejder på tværs af sygehus eller psykiatri, kommune og almen praksis.
Værktøjskassen er dynamisk og kan løbende tilrettes, når der opstår behov for nye værktøjer eller tilpasning af eksisterende. Det sker som hidtil i samarbejde mellem relevante aktører fra kommuner, syghuse og praktiserende læger.
Samarbejde og Kommunikationsflow
Indlæggelser og udskrivelser
Herunder finder du forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring indlæggelser og udskrivelser (stationære forløb).
Herunder finder du forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring indlæggelser og udskrivelser (stationære forløb).
Værktøjerne er handlingsanvisende, vejleder dig i dit daglige arbejde og bliver løbende tilrettet.
Voksne
Forløbsbeskrivelse for stationære behandlingsforløb (somatik og psykiatri)
Kommunikationsflow ved indlæggelse og udskrivelse
Flere samtidige forløb (udvidet koordinering)
Forløb med dobbeltdiagnose
Forløb ved misbrugsbehandling
Ambulante forløb
Find forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring ambulante og akut-ambulante forløb.
Herunder finder du forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring ambulante og akut-ambulante forløb.
Værktøjerne er handlingsanvisende, vejleder dig i dit daglige arbejde og bliver løbende tilrettet.
Gravide, nyfødte og børn
Herunder finder du forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring indlæggelser og udskrivelser (stationære forløb).
Værktøjerne er handlingsanvisende, vejleder dig i dit daglige arbejde og bliver løbende tilrettet.
Gravide, nyfødte og børn
- Kommunikation og samarbejde ved forløb for Gravide og nyfødte
- Kommunikationsflow om graviditet, fødsel og udskrivelse
- Henvisning til Børne- og Ungdomspsykiatrien
- Henvisning og sagsbehandling i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Forum
- Samarbejdsaftale om netværksmøder mellem Afdeling for Børne- og Ungdomspsykiatri og kommuner
- Indsatsen over for raske børn med psykisk syge forældre
- Aftale om sårbare gravide og sårbare familier
Børn med cerebral parese
Cerebral Parese Opfølgningsprogram (CPOP) omfatter to dele:
- en klinisk opfølgning, som er centreret om børn med spastisk lammelse og
- en kvalitetssikringsdatabase, som er forankret i Regionernes Kliniske kvalitetsudviklings program (RKKP) på baggrund af godkendelse fra Sundhedsdatastyrelsen.
Begge dele kræver en indsats fra regionen og kommunerne og deling af opgaverne mellem de involverede parter er forankret i aftalen.
Læs Samarbejdsaftalen om opfølgningsprogram for børn med cerebral parese (CPOP)Borgere med særlige behov
Her finder du værktøjer der vedrører udredning, indlæggelse og udskrivelse af borgere med særlige behov.
Guide til planlægningskonference
Under indlæggelse og ved udskrivelse kan det være relevant at afholde en planlægningskonference mellem sygehuspersonalet og feks. den kommunale hjemmepleje. Her kan du blandt andet læse hvilket ansvar henholdsvis sygehuset har og kommunen har i forløbet samt hvordan en planlægningskonference kan forløbe ved behov for video-, telefonkonference eller fremmøde.
Hent guide til planlægningskonference (pdf)
Læs forløbsbeskrivelse for borgere med flere samtidige forløb - udvidet koordinering (pdf)
Borgere med behov for ledsagelse
Ved indlæggelse på sygehus af borgere med særlige behov, herunder beboere fra sociale botilbud, skal der altid ved indlæggelsen udformes en foreløbig aftale mellem botilbud og sygehus, om det forventede behov for bistand under indlæggelsen fra henholdsvis botilbud og sygehus. Nedenfor finder du retningslinjer og aftalearket.
Palliation
Her på siden kan du læse mere om den tværsektorielle gruppens arbejde under sundhedsaftalen.
Siden er under udarbejdelse.
Den Tværsektorielle Palliationsgruppe har siden 2016 arbejdet på at implementere de drifts- og udviklingsaktiviteter, der er beskrevet i Aftale for det Tværsektorielle Samarbejde i den Palliative Indsats i Region Sjælland og de 17 kommuner.
Den palliative indsats er et meget bredt område, der berører alle med livstruende sygdomme og omhandler både basal palliation, rehabilitering og specialiseret palliation.
Formålet med palliation er at lindre den lidelse, der fysisk, psykisk socialt eller åndeligt-eksistentielt kan være forbundet med at være ramt af livstruende sygdom. I gruppen sidder repræsentanter fra kommuner, sygehuse, almen praksis og hospice.
Indsatser på det palliative område
Kortlægning af palliative tilbud i Region Sjælland
Gruppens hovedfokus er harmonisering af palliative tilbud i Region Sjælland. Gruppen har gennemført en tværsektoriel spørgeskemaundersøgelse i efteråret 2015 til afdækning af den palliative indsats 2015. I undersøgelsen deltog en bred repræsentation fra alle sektorer og relevante faggrupper fra både medarbejder- og ledelsesniveau. Kortlægningen viste, at der ikke er viden om tilbud internt og eksternt i egen organisation, der mangler et fælles sprog omkring palliation og der er uens tilbud på tværs af kommuner og sygehuse på det basale og specialiserede område.
Kortlægning af palliative tilbud 2015
Aftale på det palliative område
Som en del af det videre arbejde på baggrund af undersøgelsens resultater, har gruppen udarbejdet en aftale på det basale og specialiserede niveau. Aftalen henvender sig til både medarbejder- og ledelsesniveau på det basale og specialiserede niveau. Formålet med aftalen er, at bidrage til forbedring af organisering af den palliative indsats , som første skridt hen imod en harmonisering af de palliative tilbud i Region Sjælland.
Aftaleomtværsektorieltsamarbejdeidenpalliativeindsats.pdf
Aftalen har været i høring hen over sommeren 2016. En bred repræsentation fra alle sektorer og relevante faggrupper fra både medarbejder- og ledelsesniveau har indgivet høringssvar.
Tværsektoriel kompentenceudvikling
Gruppen ønsker endvidere at styrke kompetenceopbygning hos og støtte til ressourcepersoner i kommunerne og sygehus, der har med palliationsområdet at gøre, og dermed imødekomme de nationale krav samt sundhedsaftalens målsætning på området. Der er søgt midler i Den tværsektorielle pulje til tværsektoriel kompetenceudvikling af personale på basisniveau inden for palliation for 2016. Der er planlagt 5 lokale temadage i efteråret. Igangværende indsatser og værktøjer såsom nyt e-læringsmateriale, nyt materiale på Helbredsprofilen.dk og ressourcepersonsuddannelsen tænkes ind i temadagene.
Desuden vil gruppen understøtte den fortsatte implementering af forløbsprogrammet for palliation i forbindelse med kræft.
Samtale om tidlig indsats
Den tværsektorielle palliationsgruppe har i 2018 udviklet pjecen "Mine samtaler - til lindring og livskvalitet", som et borgerejet redskab til brug for damtale og tidlig indsats om palliation til borgere, når de får stillet en diagnose med en alvorlig sygdom.
Link til Mine samtaler - till lindring og livskvalitet".
RUC har testet og afprøvet værktøjet "Mine samtaler", og resultaterne fra forskningsprojektet præsenteres i evalueringen "Borgerstyrede samtaler til bedre palliative indsatser: realiteter og potentialer - en evaluering af "Mine samtaler - til lindring og livskvalitet".
Link til evalueringsrapport "Borgerstyrede samtaler for bedre palliative indsatser - realiteter og potentialer".
Link til bilag: "Pro-palliation2:En undersøgelse af samarbejdet om tidlig palliation".
Genoptræning og rehabilitering
Find forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring genoptræning og rehabilitering.
Herunder finder du forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring genoptræning og rehabilitering.
Værktøjerne er handlingsanvisende, vejleder dig i dit daglige arbejde og bliver løbende tilrettet.
Hjælpemidler og behandlingsredskaber
Find forløbsbeskrivelser og flowdiagrammer (værktøjer), der beskriver handlinger, arbejdsgange og ansvar omkring hjælpemidler og behandlingsredskaber.
Værktøjerne er handlingsanvisende, vejleder dig i dit daglige arbejde og bliver løbende tilrettet.
Samarbejde om hjælpemidler og behandlingsredskaber
Flowdiagram om hjælpemidler og behandlingsredskaber
Opgaveoverdragelse og delegation
En forudsætning for at arbejde ressourcebevidst og med patienten i forløb i fokus er, at vi har kendskab til hinandens rammer og forudsætninger.
Udviklingen på sundhedsområdet muliggør, at visse opgaver, der i dag varetages i en sektor (sygehus, kommunale sundhedssystem eller almen praksis), helt eller delvist kan varetages i en anden sektor, såvel ud fra hensynet til patientens forløb, som til at varetage opgaverne på laveste effektive omkostningsniveau.
I disse tilfælde flyttes opgaverne planlagt og aftalt, så parterne har tid til planlægning. I et konkret forløb må aftaler om opgaveplacering ikke være til hinder for, at borgeren får et sammenhængende forløb.
Læs mere i "Samarbejde om opgaveoverdragelse og delegation" (pdf)
Materiale om sundhedsaftalen
KortOgGodt
Har du brug for noget konkret, KortOgGodt, om indlæggelser, udskrivelser, ambulante besøg, genoptræning og rehabilitering, finder du den her.
Materiale til undervisning
Nedenstående materiale understøtter indhold i Powerpoint:
- Lommeudgave af KortOgGodt
- KortOgGodt her som Epaper, beskriver kort samarbejdsaftalerne mellem sygehuse, kommuner og almen praksis
- Visitkort med QR koder, der giver hurtig adgang til værktøjskassen og KortOgGodt på mobiltelefonen.
Undervisningsmaterialet omfatter Sundhedsaftalens mål, visioner, målgrupper og værktøjskassens indhold om samarbejdsaftaler.
Download Sundhedsaftalen som PDF – en fælles ramme for samarbejde
Læs KortOgGodt - samarbejdet om indlæggelse og udskrivelse som PDF
Bestil KortOgGodt og visitkort ved at sende en mail til Sundhedsaftalen.
Forløbsprogrammer
Forløbsprogrammer
Find forløbsprogrammer og vejledning til henvisning til afklarende samtale i kommunen. Værktøjerne er handlingsanvisende, vejleder dig i dit daglige arbejde og bliver løbende tilrettet.
Find samlet oversigt over forløbsprogrammerne
Kommunal læseadgang
Kommunal læseadgang til patientoplysninger (SP-Link)
SP-Link giver læseadgang til tidstro patientdata i Sundhedsplatformen, for sundhedspersoner uden ordinær adgang til Sundhedsplatformen fx fra kommuner
På nuværende tidspunkt tilbydes SP-Link til kommuner, der anvender omsorgssystemet Columna Cura fra Systematic. På sigt ønsker regionen at tilbyde SP-Link til alle 17 kommuner i Region Sjælland.
I Region Sjælland har Odsherred, Stevns og Solrød Kommune implementeret SP-Link og vi forventer at Faxe kommune også vil benytte løsningen.
Hvad er SP-Link?
SP-Link tilgås af en autoriseret sundhedsperson til en læseversion af Sundhedsplatformen. Læseadgangen til SP-Link kan kun etableres for brugere der har en aktiv behandlingsrelation til borgeren.
Visningen er et overbliksbillede med information om en given borgers kontakt til sygehuset samt mulighed for at læse uddybende i forhold til:
- Behandlingskontakter (hvor har borgeren være indlagt/ambulant besøg - samt kontaktperson telefonnr. til afdeling)
- Journalnotater (inkl. tilsyn og sygeplejerskers notater) – et af disse journalnotater er epikrisen.
- Resultatgennemgang, blodprøve og andre prøvesvar (inkl. beskrivelse af røntgen og scanning)
- Diagnoser
- Gemte indscannede filer
- Personlige oplysninger inkl. egen læge og sundhedsfaglige teams på hospitalet
- Allergier og Cave
- Fremtidige aftaler på hospitalet
SP-Link er et supplement til den eksisterende digitale kommunikation mellem kommune og sygehus via MedCom-standarderne "hjemmepleje-sygehusmeddelelserne".
Support
Support tilbydes til kommunernes IT-systemansvarlige, som har modtaget kontaktinfo.
Al anden brugersupport leveres af den lokale support i kommunen.
Kontakt
Adresse
Sundhedsaftalen
Det Nære Sundhedsvæsen
Region Sjælland
Alleen 15
4180 Sorø
Ring til os
Skriv til os
Opdateret tirsdag den 3. dec. 2024