Nyttiggørelse og formidling af forskning

Denne side handler om nyttiggørelse og formidling af forskning og henvender sig til dig, der er i gang med et forskningsprojekt eller en forskningsansøgning.

Hvad er nyttiggørelse og formidling af forskning?

Nyttiggørelse og formidling af forskning er de forandringer og forbedringer din forskning på sigt kan bidrage med i sundheds-væsenet og samfundet. Forskning giver fx viden om, hvordan vi løser konkrete sygdomsudfordringer, og hvordan vi kan forbedre befolkningens sundhed. Denne viden klæder også politikere og praktikere på til at indrette sundhedsvæsenet bedst muligt.

Vejene til nyttiggørelse af forskning består af en lang række typer af aktiviteter så som udbredelse af resultater til politikere og praktikere, formidling af resultater til lægmand eller at iværksætte konkret implementering i klinikken.

Inddragelse af brugere i forskningsaktiviteter kan påvirke forskningen positivt  ved at styrke forskningens nytte og samfunds-relevans. Grundige overvejelser og planer for denne type aktiviteter er i øget grad et krav i fondansøgninger og ligeledes også et centralt tema i Region Sjællands forskningspolitik. Det er derfor til din fordel, at forskellige aktiviteter der kan øge forskningens nyttiggørelse tænkes ind dit forskningsprojekt og planlægges fra start.

Sådan kan du gøre - 3 aktiviteter:

Forskningsformidling til ikke-fagkyndige

Overvej forskellige typer af målrettede tiltag for at sprede kendskab til forskningsaktiviteter og forskningsresultater til forskellige mål-grupper såsom udvalgte borgere, patienter, politikere mm. Hvordan kan den gode historie fortælles om jeres projekt? Måske har I en hypotese eller et foreløbigt resultat, der kan skabe interesse, fx i pressen, via patientforeningers websider, arrangementer eller et offentligt foredrag. Eller lav en lille film eller opslag som deles på en hjemmeside og via sociale medier. Tænk gerne både i tekst, visuelle og digitale virkemidler.

Kontakt din lokale kommunkationsafdeling eller komminkations-medarbejder for professionel hjælp til formidling og brug af formidlingsmedier.

Udbredelse af resultater til fagkyndige

Gør dine resultater og delresultater offentlige, synlige og søgbare for relevante faggrupper, så fagfælder kan bruge og videreudvikle din forskning. Den klassiske form for udbredelse er publikation i faglige tidsskrifter og konferencedeltagelse. Det kan være en god ide at tænke bredere.

Etabler gerne et advisory board med fagfæller fra andre sygehuse og regioner til støtte for forskningsprojektet – det fremmer generaliser-barhed og spredning af resultater og kliniske forbedringer. Projektets publikationer og evt. delresultater skal gerne kunne findes og down-loades via en hjemmeside og online platforme såsom Pure. En optagelse af din faglige præsentation eller slides kan måske deles online.

Ligeledes er det en fordel hvis dit projekt kan søges frem via en god forskningsprofil i Pure, på LinkedIn eller Orcid.

Implementering og gennemslagskraft

Den sidste type aktivitet er den konkrete brug af forskningsresultater til udvikling og skabelsen af en ny behandlingsmetode, retningslinjer eller produkter, der kan implementeres i klinisk praksis.

Denne aktivitet kræver som oftest involvering af andre aktører så som sundhedsstyrelsen, regionale beslutningstagere, afdelingsledel-ser, klinikere og evt. også en række andre internationale og kommer-cielle aktører og organisationer. Overvej en konkret langsigtet plan for, hvordan dine forskningsresultater kan implementeres, spredes og udnyttes i behandling, kommercielt eller sundhedspolitisk.

Tanken er at nye resultater skal nå ud i de fagspecifikke akademiske sammenhænge, men også ud i andre relevante netværk så som klinikker i Danmark og udlandet, industrien, meningsdannere og beslutningstagere inden for dit område. Overvej hvilke nøglepersoner og netværk, der kan være relevante at inddrage og planlæg, hvordan du kan skabe forbindelse til dem, så de får kendskab til, og evt. blive del af, dit projekt.

Værktøjer

Plan for nyttiggørelse og formidling
“Guidelines For Your Dissemination And Exploitation Activities” fra EUs funding portal giver gode råd til udarbejdelse til en plan for formidling og nyttiggørelse af forskningsprojekter som del af din fondsansøgning.

Denne ”Research translation template” kan også anvendes til at gennemtænke og planlægge dit projekts forskningsnytte og gennemslagskraft.

Inddragelse
Værktøjer til ”Inddragelse af brugere som aktive deltagere i forskningsarbejdet” kan findes på denne side fra VIBIS.

​Kontakt Forskningsstøtte Center, Region Sjælland for support til nyttiggørelse og formidling af forskning: forskningsstotte@regionsjaelland.dk

Kontakt Region Sjællands presse-og kommunkationsstab for udbredelse af den gode forskningshistorie: presse@regionsjaelland.dk

Læs mere om nyttiggørelse af forskning i Region Sjælland i denne rapport med fokus på delestillinger og brug af forskningsresultater i klinikken med cases.

Forskningsstøtte Center

Lykkebækvej