Samarbejde mellem kliniske afdelinger og parakliniske afdelinger

Her kan du finde praktisk information om samarbejde med regionens parakliniske afdelinger, hvis der er behov for deres serviceydelser i forbindelse med kliniske forsøg.

I kliniske forsøg som udføres på de kliniske afdelinger er der tit behov for at der foretages eksempelvis skanninger, patologiprøver eller blodprøver, hvor der er behov for at den kliniske afdeling indgår i et samarbejde med en relevant paraklinisk afdeling om levering af de pågældende ydelser.

Hvis du som forsker har behov for parakliniske ydelser til dit projekt, skal du tage fat i den pågældende parakliniske afdeling så hurtigt som muligt, og i hvert fald helt sikkert inden der lægges endeligt budget og indgås en konkret aftale med en eventuel sponsor.

Samarbejdet, med beskrivelse af de konkrete ydelser, skal beskrives i en samarbejdsaftale som indgås mellem den parakliniske afdeling og den kliniske afdeling.

Se herunder relevante kontaktpersoner og særlige punkter du skal være opmærksom på før eller ved indgåelse af samarbejdsaftaler med regionens parakliniske afdelinger.

Billeddiagnostisk Afdeling

Hvis vi har ressourcerne til det, vil vi meget gerne bidrage med billeddiagnostik til dit forskerinitierede eller virksomhedsinitierede kliniske forsøg. Det afhænger bl.a. af, om vi har det nødvendige udstyr med de rigtige tekniske specifikationer, om vores personale har de rette kompetencer – og om vi kan passe undersøgelserne ind i enten almindelig produktion, eller om vi skal arbejde ekstra om aftenen eller i weekenden for at nå det. Derfor har vi brug for en række oplysninger om projektet inden vi kan sige ja til at være med, bl.a.

• Hvilken type undersøgelser drejer det sig om
  • Hvilket hospital skal undersøgelserne foretages på
  • Hvor mange patienter inkluderes
  • Hvilken periode skal undersøgelserne foretages over
  • Skal der fritages personale til obligatoriske møder
  • Skal der overføres billeder eksternt – og hvordan
  • Skal billederne beskrives på en særlig måde
  • Dækning af udgifter

Du har selv kontakten med en evt. virksomhed og forhandler på vores vegne om finansiering af undersøgelserne. Det er dig, der laver de juridiske og økonomiske aftaler med virksomheden, mens de undersøgelser, du har brug for fra vores side, er en aftale mellem os. Husk at spørge os om vi kan være med, før du siger endeligt ja til projektet.

Har du et projekt, der involverer billeddiagnostiske undersøgelser i Region Sjælland, så skriv til suh-bda-forsk@regionsjaelland.dk, så hjælper vi dig videre i processen.

Klinisk Biokemisk Afdeling

I D4, Klinisk Biokemi, projekter, ligger alle dokumenter og vejledninger vedrørende forskningsaftaler med de kliniske afdelinger.

Patologiafdelingen

Patologiafdelingen SUH dækker hele Sjælland og har et ekstensivt projektsamarbejde med andre afdelinger, andre sygehuse og private virksomheder – i Danmark såvel som i udlandet.

Hvis vi har mulighed for det, vil vi også gerne bidrage med analyser til dit projekt. Dette kan vi få på plads, hvis du sender os en række grundlæggende informationer om dit projekt og rammerne for det:

• Beskrivelse af undersøgelse eller analyse, der ønskes udført
  • Antal analyser, prøver, patienter mv.
  • Tidsrammen for de udførte analyser
  • Hvordan prøvemateriale og data udveksles
  • Andre relevante oplysninger, herunder eventuelle tilladelser og øvrige aftaler

Vi vil vende tilbage med en prissætning og beskrivelse af de praktiske muligheder for udførelsen af analyserne.

Den mest smidige proces opnås, hvis vi involveres tidligt i dit projektforløb (inden der eksempelvis ansøges om godkendelse hos Videnskabsetisk Komité mv.). Vi udarbejder en samarbejdsaftale, så der er klare linjer om opgavefordeling, økonomi, tidsrammer og omfang, samt om graden af det akademiske samarbejde. Vi skal have givet tilsagn til at bidrage i projektet, inden vi som afdeling figurerer i indsendte ansøgninger, protokoller mv.

Kontakt os på pato-koordinator@regionsjaelland.dk så vi kan hjælpe dig videre.

For mere info, se Forskning - Sjællands Universitetshospital (sjaellandsuniversitetshospital.dk).

Sygehusapoteket

Sygehusapoteket kan være en samarbejdspartner ved gennemførelsen af kliniske forsøg. Vi kan eksempelvis hjælpe med modtagelse, tillægsetikettering, ompakning, færdigtilberedning og destruktion af forsøgslægemidler.

Al håndtering af forsøgslægemidler foregår ifølge gældende GMP-, GDP- og GCP-regler og vi inspiceres regelmæssigt af Lægemiddelstyrelsen i forhold til efterlevelse af gældende lovgivning.

Du er velkommen til at kontakte os, hvis spørgsmål eller har brug for at afdække, om vi kan hjælpe dig.

Hvis det bliver aktuelt at indgå et samarbejde, er det nødvendigt, at vi udarbejder en samarbejdsaftale.

Du kan kontakte os via apo-klforsoeg@regionsjaelland.dk

Forskningsstøtte Center

Lykkebækvej