Gå til indhold

FGU - Bedre mental trivsel hos unge

Nyt koncept på vej for 400 unge på Forberedende Grunduddannelse,
Nordvestsjælland.

Unge har alt for lav mentale trivsel. Især unge i en sårbar situation, og som ikke er i arbejde eller har en ungdomsuddannelse. I Holbæk, Kalundborg og Odsherred Kommuner er det mellem 7,4% og 10,7% af de unge mellem 15-24 år. 

For nogle af de unge knytter mistrivslen sig særligt til personlige og sociale vanskeligheder, der kan have sammen­hæng med svære familie- og opvæksterfaringer og en generel individuel sårbarhed. For andre knytter mistrivslen sig særligt til negative skoleerfaringer, fagligt og socialt.

Der er behov for at sammensætte de bedste metoder til at øge trivsel i skolehverdagen. Ikke ved at udpege unge der særligt mistrives, men ved at øge trivsel i hele ungegruppen. Derfor udvikler de unge, ansatte og lederne på FGU Nordvestsjælland en lang række trivselsfremmende indsatser, som bliver stillet til rådighed for alle FGU-skoler i Danmark.

Det sker gennem udvikling af gode fysiske rammer for trivsel, trivselsambassadør-forløb og opbygning af en trivselsorganisation som løbende tager sig af trivselsindsatser.

Ved en behovsundersøgelse på FGU og dets samarbejdspartnere fremkom 320 forslag til trivselsfremme. De 53 forslag kom fra eleverne selv.

Eksempler på ønskede indsatser som kan udvikles og beskrives rettet mod hold-miljøet:

  • Styrke morgenmadssamling før holdtimer.
  • Opbygge hyggekroge og område til f.eks. bordtennis.
  • Fællesskabs-fokuserede øvelser og redskaber til lærerne, som kan bruges umiddelbart.
  • Velkomst-forløb på hold, materialer om venskab, involvering af elever i to-og-to diskussioner med feed-back, øvelser og emner til ”klassens time”.
  • Lærer-styrede undervisningsforløb hvor trivsel bliver et naturligt led i undervisningen. Det kan også være et forløb om livsmesting og identitet, gennemført tre måneder efter start på hold, redskaber til ikke-voldelig kommunikation, konfliktløsning, fokus på hvad der gør den enkelte glad, mindfulness, fælles trivselssamtaler på hold.
  • Bootcamp i shelter-område, med aktivitet og samvær, som øger sammenhold og social følelse.

Eksempler på ønskede indsatser som retter sig mod den enkelte elev:

  • Progressionssamtalen fungerer på alle FGU skoler som et meget vigtigt rum for at danne relation mellem kontaktlærer og elev. Her taler elev og kontaktlærer en gang månedligt om delmål i FGU-forløbet og følger op på elevens udvikling. Der udvikles redskaber til systematisk at samtale med den unge og følge fagligt udvikling samt socialt og individuelt trivsel.
  • Der etableres tæt opfølgning på udeblivelser og den unge kontaktes umiddelbart og støttes til at møde frem. Ingen elever afsluttes på grund af fravær.

De unge er på FGU i ca. 2 år. Efter FGU vil de unge have fået bedre redskaber til at deltage i fællesskaber, fået opbygget positiv selvopfattelse og tro på egen evne til at handskes med livets udfordringer.

Samarbejdspartnere

FGU Nordvestsjælland er gået sammen med

Egmont Fonden og Nordea-fonden har bevilget 4,8 mio kr. til at udvikle metoder til bedre mental trivsel i 2023 til 2025.

Læs om Egmont
Læs om Nordeafonden