Klinisk ansvarlige sygeplejersker:
- Traumetologi og håndkirurgi: Gitte Wagner Jepsen
- Sår og amputation:
Julie Hansen og Kirsten Lydia Korsbæk
Fysio- og ergoterapien
Find information om Slagelse Sygehus fysio- og ergoterapi
Samarbejde med pårørende
Gennem nationale undersøgelser og lokale
udviklingsprojekter, herunder feedbackmøder med patienter og pårørende samt
patientsikkerhedsarbejde, er vi blevet opmærksomme på, at vi med fordel kan
arbejde henimod en højere grad af inddragelse af de pårørende på
ortopædkirurgisk afdeling.
Det har medført at vi har sat ”Pårørendesamarbejde på
dagsorden i ortopædkirurgisk afdeling”, hvor vi ved hjælp af en mere
struktureret arbejdsgang, vil give mulighed for pårørendeinddragelse i de
enkelte patientforløb.
Hvad er en pårørende:
En pårørende er en, som patienten har en nær relation til,
det kan eksempelvis være et familiemedlem, en partner eller en nær ven.
Hvorfor pårørende inddragelse?
På ortopædkirurgisk afdeling vægter vi et godt samarbejde
med patientens pårørende, da pårørende spiller en vigtig rolle i
sundhedsvæsenet som ledsagere, støtte og ressourcepersoner for patienterne.
Pårørende kan hjælpe patienten både praktisk og følelsesmæssigt, og pårørende
kan bidrage til et bedre behandlingsforløb – dels fordi pårørende kan hjælpe
med at huske information og diskutere beslutninger med patient, sygeplejerske,
terapeut og læge, og dels fordi pårørende kan hjælpe i forlængelse af
indlæggelsen og dermed til, at sikre det bedst mulige patientforløb. Vi
inviterer derfor gerne pårørende ind, i det omfang patienten og den pårørende
ønsker det. De pårørende har en særlig
rolle, da de kan støtte og hjælpe, og har samtidig en viden og erfaring med
patientens sygdomsforløb, der er værdifuld for patienten og behandlingsforløbet.
Hvad ønsker vi?
Vi ønsker et samarbejde, der er præget af gensidig respekt
og tillid, og med patientens behov i centrum. Vi respekterer samtidig, at
inddragelsen af de pårørende skal ske i et omfang der tager hensyn til
patientens ønsker, men også de pårørende og deres ressourcer.
Hvad gør vi?
Vi starter med at invitere pårørende med til
stuegang/planmøder.
Ofte er der mange informationer
til patienten, som med fordel kunne deles med de pårørende. Og samtidig sidder
de pårørende ofte inde med en stor viden om patienten (hjemlige forhold,
netværk, etc.), som er vigtig viden i forhold til planlæggelse af det gode
patientforløb/den gode udskrivelse. Pårørende har altid været velkommen – det
nye er, vi vil strukturere det i højere grad, så det bliver mere tydeligt og
gennemskueligt for de pårørende, ”hvornår og hvordan – hvad kan forventes”.
Vi spørger de pårørende hvad der betyder noget:
De pårørende har mulighed for at
give input til optimering af pårørende inddragelse i afdelingen. Det foregår
via postkort, hvor de pårørende kan tilkendegive gode ideer og ønsker til
optimering af pårørende inddragelse, eller muligheden for at blive ringet op af
en sygeplejerske med henblik på uddybning eller præcisering.
Frivillige Patientstøtter fra Røde Kors
På afdelingen kommer der jævnligt frivillige patientstøtter fra Røde Kors. De frivillige tilbyder at hyggesnakke, lytte, læse højt, gå små ture og hjælpe patienten på samme måde som en pårørende typisk ville gøre.
De frivillige fra Røde Kors kan kendes på, at de bærer røde skjorter samt et ID-skilt. Patientstøtter har modtaget uddannelse i at være frivillig på et sygehus og har tavshedspligt.
Det frivillige arbejde er udelukkende et supplement til de opgaver, som det ansatte personale løser.