Deltagere: Susanne Vinkel Koch, Bodil Aggernæs, Erik Simonsen
Der er planlagt publikationer om emotionelle og adfærdsmæssige symptomer, spiseadfærd, psykoselignende oplevelser, ADHD og autismespektrum-tilstande.
SDQ – Strenghts and Difficulties Questionnaire er et screeningsredskab som bruges til at få et mål for psykisk trivsel og funktion.
Formål: Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) hos børn- og unge i BU-LOFUS sammenlignet med normalbefolkning
Sammenhængen mellem SDQ og belastende og beskyttende familie- og socioøkonomiske faktorer, levevaner og socialt netværk
Spiseadfærd – belyst med spørgsmål om spiseadfærd til 4-10 årige fra ALSPAC (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) og fra EDS-5 (The Eating Disturbance Scale) til 11-17 årige
Formål: Forekomst af forstyrret spisning og sammenhæng med ernæringstilstand, kost, og motionsvaner
Sammenhæng mellem forstyrret spisning og familiære faktorer (vægtstatus, livstilsfaktorer, familietype mv) og faktorer fra det omgivende miljø (netværk, mobning, motion, skærmtid mv.)
Psykoselignende symptomer (PLIKS) (som for voksne, se ovenfor)
Forekomst af psykoselignende symptomer hos børn og unge i BU-LOFUS
Sammenhæng mellem PLIKS og belastende og beskyttende familie- og socioøkonomiske faktorer, levevaner og socialt netværk
Sammenhæng mellem PLIKS og ernæringstilstand, somatisk status, kost, motionsvaner og faktorer i det omgivende miljø (netværk, mobning, skærmtid, søvn mv.)
ADHD symptomer – måles med SDQ sub-score om hyperaktivitet og uopmærksomhed
Forekomst af ADHD-lignende symptomer målt med SDQ-subdomaine hos børn og unge.
Sammenhængen mellem ADHD-lignende symptomer og belastende og beskyttende familie- og socioøkonomiske faktorer, levevaner og socialt netværk hos børn og unge.
Autisme-spektrum træk målt med ASSERT (The Autism Symptom Self-Report for Adolescents and Adults)
Forekomst af autisme-spektrum træk hos børn og unge.
Sammenhængen mellem autisme-spektrum træk og belastende og beskyttende familie- og socioøkonomiske faktorer, levevaner og socialt netværk hos børn og unge.