Søg
 

Diabetes og kolesterol

Dit kolesteroltal påvirker din sundhed. Hvis du har diabetes, skal du være ekstra opmærksom på kolesterol.

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et fedtstof, der dannes i leveren og transporteres rundt i blodet. Kolesterol er nødvendigt for en lang række vigtige funktioner.

Mad med mættet fedt som smør, fedt kød og chips, får kolesterol i blodet til at stige.

Der findes forskellige former for kolesterol:

  • Total-kolesterol er den samelede mængde kolesterol i blodet, og det vi i dagligtale kalder kolesteroltallet.

  • LDL-kolesterol er det Lede kolesterol, som øger risikoen for blodprop, fordi det sætter sig på indersiden af blodårerne.

  • HDL-kolesterol er det Herlige kolesterol, fordi det transporterer det Lede kolesterol væk fra blodet.

  • Triglycerider er en anden type fedt i blodet, hvor værdien kan stige efter et måltid, indtagelse af alkohol eller dårligt reguleret diabetes.

Mål for kolesteroltallene
Anbefaling for kolesteroltallene for mennesker med diabetes:

  • Total-kolesterol under 4,5 mmol/l

  • LDL-kolesterol under 2,5 mmol/l

  • HDL-kolesterol over 1,0 mmol/l

  • Triglycerid under 2,0 mmol/l


Forebyg hjertekarsygdom

Det bedste, du kan gøre, er at have en fornuftig livsstil​​​​. Det vil sige spise sundt, få motion hver dag og lade være med at ryge.

Derudover er det vigtigt, at dit blodsukker og dit blodtryk er velreguleret, og at kolesteroltallene er på det rette niveau.


Det kan du selv gøre

Koncentrationen af LDL i blodet kan falde, hvis du vælger:

  • Olie eller flydende margarine i stedet for hård margarine

  • Margarine i stedet for smør og lignende

  • Ost med højst 18 % fedt - især hvis du spiser ost hver dag

  • Kød og kødpålæg med højst 10 g fedt per 100 g

  • At begrænse mængden af chips og fastfood mest muligt.

HDL kan øges, hvis du vælger:

  • Rapsolie, olivenolie og flydende margarine

  • Avocado, nødder og mandler

  • At bruge mayonnaise i stedet for smør

  • At være fysisk aktiv.

For at forebygge hjertekarsygdom anbefaler vi dig, at du spiser:

  • Fisk - cirka 300 g om ugen

  • Grøntsager - 300 g om dage og gerne grøntsager til flere måltider hver dag

  • Frugt - 2-3 stykker om dagen

  • Fuldkornsprodukter - vælg hovedsageligt rugbrød, havregryn, groft knækbrød og øvrige typer brød, korn, müsli, ris m.m. med det grænne Nøglehulsmærke.


Huskeregler

Mættet fedt er hårdt i køleskabet - umættet fedt er flydende i køleskabet.

Vær fysisk aktiv 30 minutter hver dag i form af gåture, cykelture, havearbejde, rengøring, dans eller lignende. Derudover skal du have pulsen op 2 gange om ugen. Det forbedrer også dit kolesteroltal.

Stop med at ryge. Rygning gør, at kolesterol i endnu højere grad aflejrer sig på indersiden af blodårerne.


Flere informationer

Læs mere om kolesterol og diabetes på Diabetesforeningens hjemmeside: www.diabetes.dk.​​​

Fik du svar på dit spørgsmål?


Oprettet
08.12.16
Opdateret
07.10.20
Link til denne side:
 

 Kontakt os

 
Diabetesambulatoriet
Holbæk Sygehus
Birkevænget 14
4300 Holbæk
Tlf. 59 48 45 70
Telefontid: Hverdage kl. 8.00-15.00