Søg
 

Aktiv patientstøtte

Aktiv Patientstøtte er til dig, der har en kronisk sygdom, og gerne vil have en større indsigt i og et bedre overblik over din sygdom.

​Aktiv Patientstøtte er til dig, som:

  • Er over 18 år
  • Har en eller flere kroniske sygdomme
  • I dit behandlingsforløb har fået en folder om Aktiv Patientstøtte

Hvad gør jeg, når jeg har fået en folder om Aktiv Patientstøtte?

Det er sygehuset, din egen læge eller din kommune, der udleverer brochuren. Når du har fået en folder, skal du kontakte os på telefon eller mail.

Hvad er Aktiv Patientstøtte

Aktiv Patientstøtte er til dig, der gerne vil have en større indsigt og et bedre overblik over din sygdom. Det ved vi nemlig kan give dig større livskvalitet.

Ved det første møde får du tildelt en sygeplejerske, som følger dig i hele forløbet. Sammen med sygeplejersken kan du tale om det, der er svært og som betyder noget for dig i hverdagen.​

Hvad kan jeg tale med sygeplejersken om?

Der er flere emner, du kan tale med sygeplejersken om. Det kan for eksempel være, hvordan du:

  • får mere viden om din sygdom og hvordan du bedst lever med den
  • kan forholde dig til dine smerter og hvad de betyder for din hverdag
  • kan få kontakt til andre i samme situation som dig
  • kan komme i gang med at træne 
  • lærer at holde styr på dine aftaler i din behandling

Hvad skal jeg gøre som patient i Aktiv Patientstøtte?

For at deltage som patient i Aktiv Patientstøtte, skal du:

  • have lyst til at være med
  • være aktiv i samtalerne
  • ha​ve lyst til forandring

Hvordan er forløbet i Aktiv Patientstøtte?

Når du sammen med sygeplejersken har lavet en aftale om at deltage i Aktiv Patientstøtte, vil I holde et første møde. Det vil foregå i et af vores lokaler, der ligger tættest på dig.

Hvor lang tid tager mødet?

Mødet tager typisk en time.​

Hvad sker der på mødet?

På mødet har du mulighed for at fortælle din historie og tale om de problemer, der kan være forbundet med din sygdom.

Skal jeg møde ind på sygehuset hver gang?

Det er kun det første møde, der foregår i et af vores lokaler. Resten af forløbet med sygeplejersken vil være på telefon. Du vil sammen med sygeplejersken aftale, hvornår I har jeres næste samtale.

Hvor længe kan jeg være med i Aktiv Patientstøtte?

Du kan være med i Aktiv Patientstøtte i op til 9 måneder.

Hvad gør jeg hvis jeg ikke vil være med længere?

Du kan til enhver tid selv afslutte forløbet. Sygeplejersken vil løbende spørge ind til, hvordan det går med dig.

Har mit forløb bestydning for min øvrige behandling?

Aktiv Patientstøtte er et tilbud udover de forløb, du har på regionens øvrige sygehuse. Du skal se det som en ekstra støtte, hvor du kan få rådgivning og vejledning.

Kan jeg få hjælp til hjemmepleje og hjælpemidler?

Aktiv Patientstøtte er ikke en myndighed. Derfor kan vi ikke hjælpe dig med at få hjemmepleje eller hjælpemidler. 

Vi kan være en støtte til, at du selv kontakter hjemmeplejen og får en snak med dem om, hvad du har brug for.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Oprettet
14.04.21
Opdateret
18.05.21
Link til denne side:
Andre sider under eRådgivning
 

 Kontakt

 
Aktiv Patientstøtte
Det nære sundhedsvæsen
Alléen 15

4180 Sorø
Tlf. 57 87 50 40
 

 

Hvis din  e-mail indeholder personfølsomme data, herunder dit CPR-nummer SKAL den sendes via Digital Post. 
Vi bestræber os på at besvare din e-mail indenfor tre hverdage.