Den regionale finansiering til tre busruter tæt på Tølløsebanen indskrænkes, mens Tølløsebanen reddes. Indskrænkningen af busruterne sker dog først fra 2018 for to af ruterne og fra december 2017 for den tredje rute.
Region Sjælland har haft en bunden opgave med at finde besparelser på samlet 18 millioner kroner i det fremtidige budget til regional udvikling. Det betyder besparelser i forhold til de tre busruter 490 Svinninge – Slagelse, 570 Gørlev – Næstved samt 420R Slagelse - Holbæk.
Peter Jacobsen, formand for Region Sjællands udvalg for klima, miljø, trafik og infrastruktur, forklarer, at de valgte besparelser er sket i dialog med de berørte kommuner.
- Der findes ikke nogle nemme besparelser på den kollektive trafik, og der er naturligvis ingen af kommunerne, som er begejstrede. Det er vi heller ikke i Regionsrådet. Det er en vanskelig opgave, som vi har løst så skånsomt som muligt. Ændringerne på de tre busruter foretages uden at nogen af de pågældende ruter lukkes helt, hvilket var blandt scenarierne på et tidligere tidspunkt. Til at begynde med var ialt ni busruter i søgelyset. Set i den optik er vi endt med en meget nænsom løsning omkring ændret regional finansiering til de tre busruter, siger Peter Jacobsen.
Passagerer til Tølløsebanen
De konkrete ændringer betyder, at den regionale finansiering af busruten 490 indskrænkes til strækningen Svinninge – Ruds Vedby. Den regionale finansiering til busruten 570 indskrænkes til strækningen Næstved – Sorø, mens busruten 420R Slagelse – Holbæk udrettes, så den ikke kører parallelt med Tølløsebanen ved Stenlille og Dianalund. Dianalund, Tersløse og Bromme betjenes dermed ikke på busruten. Der indføres på 420R timedrift i dagtimerne og 2 timers drift aften og weekend. På grund af den sænkede frekvens udgår ruten også af R-nettet.
De tre nævnte busruter er også udvalgt for at få flere passagerer til at vælge Tølløsebanen. De nedslidte skinner på Tølløsebanen mellem Høng og Ruds Vedby står over for at blive udskiftet, så den sjællandske lokalbane kan vende tilbage til fuld togdrift i slutningen af året.
- Nu har vi i fællesskab kæmpet for at sikre Tølløsebanen til glæde for borgerne, men der er stadig en udfordring. Vi skal have flere til at tage toget. Vi skal have løftet passagertallet på Tølløsebanen med 100.000, så vi kan komme op på 550.000 passagerer. Ikke mindst valget af ændringer på busrute 420R, der kører delvis parallelt med banen, er væsentlig, når det handler om at flytte passagerer til Tølløsebanen, siger Peter Jacobsen.
Kommuner kan afbøde besparelser
Nedskæringerne på de tre busruter bliver tilrettelagt således, at man undgår, at besparelserne slår igennem i fuldt omfang allerede næste år.
- For ruterne 490 og 570 sker indskrænkningerne først fra år 2018, mens det for 420R først træder i kraft fra december 2017. Det vil give kommunerne og Movia en chance for at gennemføre tiltag der kan afbøde virkningerne af omlægningerne, siger Peter Jacobsen.
Fakta
490: Den regionale finansiering af busruten 490 Svinninge - Slagelse indskrænkes til strækningen Svinninge – Ruds Vedby. Overgangsordning i 2017 så besparelsen først indgår i Region Sjællands trafikbestilling for 2018.
570: Den regionale finansiering af busruten 570 Gørlev – Næstved indskrænkes til strækningen Næstved – Sorø. Regionens finansiering af stykket mellem Sorø og Dianalund stopper. Overgangsordning i 2017 så besparelsen først indgår i Region Sjællands trafikbestilling for 2018.
420R: Busrute 420R Slagelse – Holbæk udrettes med timedrift og 2-timesdrift aften og weekend. Gældende fra december 2017.
Kontaktinformation for pressen:
Peter Jacobsen, formand for Region Sjællands udvalg for klima, miljø, trafik og infrastruktur: 20 37 01 05