Søg
 

KOL-kompetencecenter udvider til Ringsted, Slagelse og Vordingborg kommuner

Pressemeddelelse: Tirsdag d. 16. juni 2015

Borgere med lungesygdommen KOL kan nu søge råd og vejledning gennem KOL-kompetencecentret, som udvider i Ringsted, Slagelse og Vordingborg kommuner.

Lone Magnusson, 71, har brugt rådgivningstelefonen, når hun eksempelvis var i tvivl om, hvordan hun skulle tage ny medicin i forbindelse med lungesygdommen KOL.

Et tilbud borgere i Næstved Kommune har kunnet benytte sig af i 2014 via rådgivningstelefonen.

Alle borgere eller pårørende til borgere, der har fået konstateret KOL, kan ringe til rådgivningstelefonen, hvor sundhedsprofessionelle er parate til at besvare spørgsmål om, hvordan man bedst lever med sygdommen.

Rådgivningstelefonen har nummeret 56 51 48 60. Der er åbent dagligt mellem klokken 8-15. Hver onsdag stilles telefonen om til en borger, der har levet med KOL i mange år, og som derfor kan rådgive ud fra et personligt afsæt.

KOL er forkortelsen på Kronisk Obstruktiv Lungesygdom. Den rammer ofte borgere, der er eller har været rygere. Men den rammer også borgere, der har arbejdet med støv, svejsegasser, opløsningsmidler eller asfaltarbejdere, der har arbejdet uden åndedrætsværn.

Leder af KOL-kompetencecentret Marianne Neerup siger:

- Vi har fokus på at forebygge genindlæggelser. Vi rådgiver de sundhedsprofessionelle til at styrke det tværsektorielle samarbejde. Her kan centrets rådgivere øge borgernes viden om hvilke muligheder, de har.

Hun fortæller, at mange borgere med KOL har stor glæde af at komme på et 10-ugers KOL-skole kursus. Mange lever meget længe med KOL, og derfor er det vigtigt, at man kan gøre noget for folk med en kronisk sygdom. Ved at tage aktiv del i sygdommen og modtage den rette behandling forbedrer patienten livet med KOL.

Marianne Neerup siger: -Borgere med KOL får tit åndenød og bliver derfor forpustede. Nogle borgere holder derfor op med at dyrke motion, og det gør ofte situationen værre. Vi kan hjælpe med at finde det rette motionstilbud til borgeren.

Folkepensionist Lone Magnusson, 71 år, fra Herlufmagle har haft KOL i mange år, og hun er glad for rådgivningstelefonen.

- Sygeplejerskerne på KOL-kompetencecentret ved rigtig meget om min sygdom. Jeg vil ikke fornærme lægerne, som også er dygtige, men når jeg ringer på rådgivningstelefonen, så giver de gode råd om alt lige fra medicin til, hvordan man kan komme på kursus og lære at trække vejret rigtigt.

Lone Magnusson tilføjer, at det også er nemmere at få fat i nogen på rådgivningstelefonen, fordi den er bemandet hele dagen. Hos lægen kan man kun ringe en time om morgenen.

Fakta:

  • Der er på landsplan 400-430.000 patienter, der lider af KOL. Cirka halvdelen ved ikke, de har det.
  • KOL står for Kronisk obstruktiv lungesygdom.
  • Kronisk betyder, at man skal leve med sygdommen resten af livet. Man kan bremse udviklingen i sygdommen ved at stoppe med at ryge, dyrke motion og tage medicin.
  • Obstruktiv betyder at luftvejene er forsnævrede, så det kræver mere arbejde at få luften til at passere gennem lungerne end normalt 85 pct. af borgere med KOL har røget igennem deres liv.
  • Borgere med KOL eller deres pårørende er velkomne til at ringe til rådgivningstelefonen på nummer 56 51 48 60 eller sende en e-mail på adressen kolcentret@regionsjaelland.dk

 

BILLEDTEKST:

Lone Magnusson, 71, har brugt rådgivningstelefonen, når hun eksempelvis var i tvivl om, hvordan hun skulle tage ny medicin i forbindelse med lungesygdommen KOL.

Billeder og dokumenter:

 

Kontaktoplysninger for pressen:

Leder af KOL-kompetencecentret Marianne Neerup 93 56 61 52

 

 

 
 
Oprettet
24.06.15
Opdateret
24.06.15
 

 Kontakt

 
Pressevagt
Region Sjælland
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf. 57 87 50 52