Når man får stillet diagnosen KOL eller er pårørende til en der har KOL, opstår der ofte mange spørgsmål og bekymringer. Derfor har
Region Sjællands eHospital åbnet KOL-rådgivning for borgere og deres pårørende. Sygeplejersker har siden 11. oktober 2021 siddet klar ved telefonerne og talt med patienter med KOL og deres pårørende.
eCare KOL-rådgivning
Tilbuddet hedder
eCare KOL-rådgivning og indeholder også webinarer, hvor man kan blive klogere på sygdommen og for eksempel lære noget om, hvordan vejrtrækningsteknikker, fysisk aktivitet og rygestop kan hjælpe én med at leve med KOL. De er også åbne for borgere
I fremtiden er der også planer om at udvide tilbuddet med hjemmemonitorering til de KOL-patienter, der har brug for det.
Henvendelserne fra borgerne handler om alt fra, at man har fået det dårligere og er i tvivl om, hvad man skal gøre ved det, til om man tager sin medicin rigtigt og spørgsmål om kost og KOL-tilbud i nærheden af, hvor man bor.
eCare KOL-rådgivning kan kontaktes på tlf. 70 20 42 22 alle ugens dage mellem 9-12 og 13-16.
Borgere, der kontakter Care KOL-rådgivning har også mulighed for at blive henvist til et forløb hos
Aktiv Patientstøtte, som også er en del af Region Sjællands eHospital og hvor man får ekstra støtte til en hverdag med sygdommen.
eCare KOL-rådgivning er udviklet som en del af preCARE, som er et innovations- og forskningsprojekt for borgere med KOL og hjertesvigt, som blev afholdt i Odsherred Kommune.