Borgerne
efterspørger et moderne sundhedsvæsen, som tilbyder digitale sundhedsløsninger.
Samtidig efterspørger kommuner og almen praksis i stigende grad specialiseret
lægefaglig bistand fra sygehusene.
Denne udvikling
imødekommer Region Sjælland bl.a. via E-hospitalet, som er under etablering.
E-hospitalet:
Tilbyder en række rådgivningsfunktioner målrettede borgere og
personale i praksissektoren og i kommuner via et call-center.
Udvikler nye borgernære tilbud om akuthjælp i samarbejde med
kommunerne og almen praksis, så den akutte behandling i primærsektoren styrkes.
Udvikler indsatsen til borgere med kroniske sygdomme i samspil med
sygehusvæsenet med udgangspunkt i Precare-modellen for håndtering af borgere i
eget hjem.
Indsatsen
understøtter patienters mulighed for at leve et liv med sygdom med færre besøg
på regionens sygehuse uden tab af tryghed omkring behandlingsforløbet. Det sker
ved at tilbyde samme høje kvalitet som ved personligt kontakt gennem
behandling, rådgivning og træning på afstand via telefon, video eller anden
teknologi, og ved at centret systematisk følger patientens data. Der etableres
således en række patientrettede funktioner som gør, at E-hospitalet kan levere
sundhedsydelser på nye måder.