I Region Sjællands
kvalitetsarbejde kigges der ikke kun på faglige resultater og
kvalitetsdatabaser. Patienternes mening om det forløb, de har været igennem, er
også helt centrale.
LUP er den
landsdækkende undersøgelse af patienters oplevelse af deres undersøgelses- og
behandlingsforløb. Spørgeskemaerne i undersøgelsen udsendes til patienter,
fordelt på de fem regioner, der har været indlagt eller i ambulant behandling
på et af landets sygehuse eller i psykiatrien.
Fra årsskiftet 2021/2022 og
fremadrettet vil Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser blive
foretaget hver måned frem for årligt. Det vil sige, at LUP er overgået til
månedlige målinger, som giver løbende tidstro resultater og viden om patienters
og fødende kvinders oplevelser fra et besøge på et af landets hospitaler.
Der vil fortsat komme en årlig afrapportering, der samler de enkelte måneders
data.
I Region
Sjælland bliver besvarelserne på hvert niveau analyseret med henblik på, at
identificere og sammenligne forskelle i patienters oplevelser. På denne
baggrund fastsættes mål og prioriteringer for sygehusenes og psykiatriens
kvalitetsudviklende aktiviteter.
LUP resultaterne
bidrager således til, at regionen systematisk over tid kan følge udviklingen i
patienternes oplevelser. LUP bringer patienternes perspektiv ind i arbejdet med
at forbedre kvaliteten på sygehusene og i psykiatrien. LUP tydeliggør områder,
hvor der er plads til forbedringer samt områder, hvor de gode resultater skal
fastholdes.
Det er Danmarks fem regioner, der
står bag undersøgelsen. Læs mere om den Landsdækkende Undersøgelse af
Patientoplevelser (LUP) på www.patientoplevelser.dk/lup.