Det Nationale Kvalitetsprogram udgør rammen for Region Sjællands arbejde
med at styrke behandlingskvaliteten. Kvalitetsprogrammet består af tre
elementer:
De Nationale Kvalitetsmål
Lærings- og Kvalitetsteams
Det Nationale Ledelsesprogram
Region Sjælland arbejde med De Nationale kvalitetesmål
Nationalt er der opstillet følgende 8 kvalitetsmål for sundhedsvæsenet:
Bedre sammenhængende patientfroløb
Styrket indsats for kronikere og ældre patienter
Forbedret overlevelse og patientsikkerhed
Behandling af høj kvalitet
Hurtig udredning og behandling
Øget patientinddragelse
Flere sunde leveår
Mere effektivt sundhedsvæsen
Retningen for Region Sjællands arbejde med De Nationale Kvalitetsmål blev
lagt i Region Sjællands Kvalitetspolitik 2015-2018.
Kvalitetspolitikkens
grundlæggende principper er stadig gældende og er:
- Vi leverer høj service
- Vi inddrager borgeren som partner
- Vi leverer høj faglighed
- Vi har høj sikkerhed for borgeren
- Vi sikrer sammenhæng i borgerens forløb
- Vi øger ligheden i sundhed
Det er centralt for Region Sjællands arbejde med De Nationale Kvalitetsmål,
at der hele tiden er fokus på at skabe værdi for patienterne og på at
understøtte løbende forbedringer af kvalitet og patientsikkerhed.
Lærings- og
Kvalitetsteams
Lærings- og Kvalitetsteams er nationale indsatser, der iværksættes på
udvalgte områder i sundhedsvæsenet. Områderne er bl.a. udvalgt på baggrund
kriteriet om, at indsatsen skal give værdi for patienten i form af generelt
forbedret kvalitet og patientsikkerhed.
Der har indtil videre været gennemført fire Lærings- og Kvalitetsteams på
følgende områder:
De kommende Lærings- og Kvalitetsteam har fokus på:
Børnediabetes
Akut kirurgi
KOL
Tvang i psykiatrien
Læs mere om
Lærings- og kvalitetsteams her.
Det Nationale Ledelsesprogram
Det Nationale Ledelsesprogram understøtter, at der på ledelsesniveau er
konstant fokus på at skabe kvalitetsforbedringer i sundhedsvæsenet, herunder at
patientperspektivet inkluderes som en vigtig kilde til udvikling af kvaliteten.