Region Sjælland
arbejder på en række områder for at sikre bedre støtte til de borgere, som er
så syge og har så svære livsvilkår, at de har særlige behov for, at det samlede
sundhedsvæsen følger dem tæt. Nogle har særligt behov for hjælp og støtte på
deres vej gennem et komplekst og til tider uoverskueligt behandlingsforløb, der
går på tværs af sygehuse, kommuner og praksissektor. Andre har brug for hjælp
til at benytte sig af digitale løsninger eller har et mere personligt tilrettet
tilbud.
Tilsvarende oplever nogle patienter, at
overgangen fra sygehus til eget hjem er svær. Mange skal gennem komplekse
genoptræningsforløb, som involverer både sygehus og kommunale træningstilbud,
samtidig med at der skal støttes med personlig pleje og praktisk hjælp i
hjemmet.
Funktioner som Aktiv Patientstøtte,
Tidlig opsporing af kræft, socialsygeplejersker og andre funktioner bidrager konkret til at
bygge bro for patienterne og dermed sikre, at alle patienter får de bedst
mulige forudsætninger for at profitere af sundhedsvæsenets tilbud.
Læs mere om Aktiv Patientstøtte her.
God patientkommunikation
Patienter og pårørende har brug for let adgang
til relevant og forståelig information om deres forløb. Region Sjælland har
blandt andet med initiativer som ”Patienten som partner” gennem flere år sat
fokus på den gode kommunikation mellem patient og behandler ved sikre, at
patienten har adgang til information og dialog, når behovet opstår, og at
informationen gives i den form, som er bedst for den enkelte patient.
Region Sjælland omlægger i disse år
patientkommunikationen, så ved brug af digitalisering, visualisering og
standardisering flytter viden i stedet for mennesker. I et specialiseret
sundhedsvæsen, hvor patienten ofte er i kontakt med flere sygehuse og
afdelinger, skal patienten opleve, at der er ensartethed og sammenhæng i
kommunikationen i det samlede forløb.
Tre digitale platforme styrer arbejdet med patientkommunikation. Det drejer
sig om
Regionens
hjemmeside, som er hovedindgangen for en lang række informationer
Sundhedsplatformen og MinSP, som rummer
en række mere behandlingsspecifikke informationer og selvbetjeningsløsninger
Helbredsprofilen.dk, som i bredere forstand formidler viden og erfaringer med livet med sygdom
til patienter og deres pårørende og til medarbejdere i sundhedsvæsenet.
Alle borgere har direkte adgang til Helbredsprofilen,
den indgår også som en del af behandlingstilbuddene eksempelvis i
træningsforløb og på patientuddannelserne.
Broen til bedre sundhed
Det tværsektorielle udviklingsprogram ”Broen til bedre sundhed”
har gennem de sidste 8 år vist, at lighed i sundhed kan fremmes hos
befolkningen på Lolland-Falster gennem en koordineret indsats og et stærkt
samarbejde med den lokale befolkning.
Udviklingsprogrammet er et partnerskab på tværs af
offentlige og private sundhedsaktører mellem Region Sjælland, særligt Det
Nære Sundhedsvæsen, Psykiatrien og Nykøbing F. Sygehus, samt Lolland Kommune,
Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster, og Praktiserende Lægers
Organisation.
En række af indsatserne er egentlige
forebyggelsesindsatser, som partnerskabet udvikler og efterfølgende
implementerer i kommunerne. Programmet har vist, at nogle indsatser er
effektive i lokalområdet, men de har også en form, der gør dem relevante for de
øvrige kommuner i Region Sjælland.
Derfor arbejdes der aktuelt mod en stærkere model for
spredning af indsatserne gennem Sundhedsaftalens organisation, så programmet
kan bidrage til at styrke det sammenhængende forebyggende arbejde i hele region
Sjælland.
Følg med i udviklingsprogrammet ”Broen til bedre
sundhed” her.