Søg
 

Svar på test for COVID-19

Hvordan får du svar på test for COVID-19? Og hvad betyder svaret på din test? Få hjælp her.

 

Find svar på test for COVID-19 – med NemID
(Unge og voksne fra 15 år) 

  • Se svar på sundhed.dk, MinSundhed-appen eller Min SP-appen.
  • Svar på børns test ses på forældres sundhed.dk.
  • Der kan gå op til 72 timer (3 dage) før du kan se svaret. Forvent længere ventetid pt.

MinSundhed-appen og Min SP-appen finder du deer, hvor du henter apps til din iPhone eller Android-telefon.

Log ind på sundhed.dk og se svar på test

Børn under 15 år: Få svar på test

  • Forældre kan se svar på sundhed.dk.
  • Kontakt barnets læge for at få svaret.
  • Der kan gå op til 72 timer før svaret er klar. Forvent længere ventetid pt.

Log ind på sundhed.dk og se svar på test 

Find svar, hvis du ikke har NemID

  • Har du ikke NemID, kan du kontakte din læge.
  • Der kan gå op til 72 timer, før der er svar

Hvad betyder dit prøvesvar?

Påvist: Testen er positiv =  Du er smittet

Står der  "Positiv" eller "Påvist" i svaret på din prøve, så er du smittet med COVID-19.
Hvis du er syg:
  • Bliv hjemme til du er blevet rask.
  • Det vil sige 48 timer efter du er fri for symptomer.
  • Begræns kontakten til andre i din husstand.
Hvis du ikke har symptomer:
  • Bliv hjemme i 7 dage.
  • Hold øje med symptomer.
Hvis du får symptomer:
  • Bliv hjemme til du er rask.
  • Det vil sige 48 timer efter du er fri for symptomer.
  • Begræns kontakten til andre i din husstand.
Hvis du får symptomer på alvorlig sygdom, eksempelvis høj feber eller vejrtrækningsbesvær: Kontakt egen læge eller lægevagten.
 
 

Ikke påvist: Testen er negativ = Du er ikke smittet

Hvis der står "negativ" eller "ikke påvist" i dit prøvesvar, er du højst sandsynlig ikke smittet med COVID-19.
 
Testen viser ikke, om du tidligere har haft COVID-19.
 
Du kan stadig være i risiko for at få COVID-19, hvis du bliver udsat for smitte.   

Inkonklusiv = Testen giver ikke svar

Hvis der står "inkonklusiv" i dit prøvesvar, betyder det, at det ikke kan konkluderes, om du har COVID-19 eller ej.
 
Kontakt din egen læge for at blive henvist til en ny test, hvis du har symptomer. Ellers kan du booke en ny test. 
 
Fortsæt med særlige forholdsregler:
For eksempel karantæne eller fritagelse fra at gå på arbejde.
Fortsæt med dette indtil du får svar på en ny virustest.    

Kontakt din læge, hvis du er i tvivl

Hvis du har brug for yderligere råd og vejledning i forbindelse med dit prøvesvar, skal du henvende dig til egen læge.
 

Kontakt dem, du har været i kontakt med

Hvis du bliver testet positiv for ny coronavirus, er det vigtigt at identificere dem, du har været i tæt kontakt med, så vi også kan få dem testet.
 
Det kaldes ”kontaktopsporing”.
 
 

Fik du svar på dit spørgsmål?


Oprettet
05.05.20
Opdateret
02.11.20
Link til denne side:
 

 Kontakt

 
Corona Callcenter
Tlf. 70 20 42 22
Bestil tid til test på www.coronaproever.dk

Få svar på:
• Generelle spørgsmål om COVID-19.
• Faglige spørgsmål om COVID-19
• Hjælp til psykiske udfordringer

Telefontid:
09.00 til 12.00 og 13.00 til 19.30 alle dage.

Myndighedsfælles hotline:
Tlf. 70 20 02 33
Åben 06 - 00 alle dage.