Lægevagten har åbent, når din egen læge eller lægevikar holder fri. Du kan benytte lægevagten, når undersøgelse eller behandling ikke kan vente, til din egen læge eller dennes vikar har åbent igen.
Du kan kontakte lægevagten, når du har brug for hjælp til akutte sygdomme, hvis du er blevet dårligere eller behandling ikke kan vente.
Ring 1818 for kontakt til lægevagten
I lægevagten får du direkte kontakt med en læge eller sygeplejerske.
Ud fra beskrivelsen af de symptomer du har, og hvad du i øvrigt fortæller om din sygdom eller skade, vil de vurdere, om du skal undersøges af lægevagten, vente til din egen læge åbner igen, eller om en telefonkonsultation er nok.
I særlige tilfælde kan lægen vurdere, at konsultationen skal foregå hjemme hos dig.
Ventetid til lægevagten
Du kan desværre opleve ventetid, når du forsøger at kontakte lægevagten. Forsøg igen senere.
Se hvornår flest ringer til lægevagten, hvis du oplever kø til lægevagten
Hvis du vil klage
Snak med personalet, før du klager
En klage kan for eksempel være klager over personalets adfærd, kommunikation, information, ventetider, forplejning, parkeringsforhold med videre.
Region Sjælland anbefaler, at du snakker med personalet hos lægevagten, på skadestuen eller i psykiatrien før du klager. Det er dog ikke en forudsætning for at klage.
Se mulighederne for at klage
Spørgsmål om vaccination og test
Kontakt vores hotline Sundhedsrådgivningen: Få svar på dine spørgsmål om coronavirus