Søg
 

Tryghed i hverdagen

Find hjælp til at tackle angst og usikkerhed og få råd om struktur, træning og sikkerhed, så du får en sjovere og sundere hverdag.

Hvordan skaber du mening i hverdagen i krisetid og store forandringer?

Nogen har brug for meget mere struktur på hverdagen end andre. Det kan være, at det også gælder for dig, og at du føler dig særlig hårdt ramt af Corona-epidemien. Din uddannelse eller din arbejdsplads er lukket. Det er alle foreningerne også, og du kan ikke bare lige se dine venner og familie, som du plejer.

Når du oplever at hverdagen ændrer sig og bliver udfordrende, så er der en masse ting, du selv kan gøre for at holde balancen.

Vi har samlet gode bud på, hvor du finder råd, vejledning, tips og tricks til at tage trappen op af en kulkælder og holde hverdagen god, sund og sjov.

Hold angst og usikkerhed på afstand

Når der er vendt op og ned på alt, så er det helt naturligt, hvis du føler dig usikker, forvirret og måske lidt angst over, hvordan det hele skal gå. Her finder du mental førstehjælp og forebyggelse. Det er nogle af de bedste redskaber til at holde angst og usikkerhed på afstand.

​Forstå hvordan Corona kan sætte sig på psyken (Videnskab.dk

Træn dig selv stærkere, så du vinder, når du lægger arm med angsten - det mentale motionscenter (Psykiatrifonden.dk)​

Sådan håndterer du dine bekymringer om Corona-virus (AltOmPsykologi.dk)​

Bedre Psykiatri giver gode råd om, hvordan I kan tale sammen om Corona

Hvordan hjælper du ældre med demens som pårørende? (Alzheimer.dk)

Struktur i hverdagen

Faste rutiner kan bygge et sikkert fundament under, hvordan du har det mentalt. Her finder du en række råd til, hvordan du selv kan styrke strukturen i din hverdag. De virker både helt generelt, men kan også hjælpe under den corona-epidemien.

Konkrete værktøjer fra Psykiatrifonden. Sådan skaber du struktur og rutiner i hverdagen.

Sundhedsstyrelsens råd om, hvordan du kommer igennem Corona-krisen med psykisk sygdom (pjece)

Se filmen Hvordan kan du hjælpe dig selv på Helbredsprofilen.dk

Glæde og gøremål i hverdagen i et ”nedlukket” Danmark

Tiden kan godt føles lang når arbejdepladser, uddannelser, skoler og foreninger holder lukket. Men der er mange mulighder for at kaste sig ud i spændende aktiviteter - og måske prøve noget ny

Hvad kan man lave, når man er hjemme? (dr.dk)

Gode råd og inspiration, hvis du vil motionere, underholdes - eller undgå svindel -  i en tid med Corona (Ældresagen)

Derfor skal du sørge for at bevæge dig under Corona-krisen (videnskab.dk)

Træn med Helbredsprofilen.dk

Hjælp hinanden med tanker og alt det praktiske

Har du brug for hjælp til noget af alt det praktiske i hverdagen? Eller har du selv overskud til at hjælpe? Hvordan bekæmper du kedsomhed, og hvordan sikrer du dig mod svindel? Få styr på alt det, der er godt at vide, så du kan give en hånd, få hjælp, få venner og føle dig sikker.

Snak Sammen er en samtaleplatform, hvor du og en frivillig fra Røde Kors kan tale sammen om alt

Røde Kors har oprettet et Corona Hjælpenetværk, hvor du kan få hjælp med indkøb - eller selv hjælpe andre

Oprettet
01.04.20
Opdateret
03.04.20
Link til denne side:

Coronavirus/COVID-19

Info om test, besøg og behandlinger på sygehuse.

 

 Spørgsmål om coronavirus

 
Corona Callcenter
Tlf. 70 20 42 22
Bestil tid til test på www.coronaproever.dk

Få svar på:
• Generelle spørgsmål om COVID-19.
• Faglige spørgsmål om COVID-19
• Hjælp til psykiske udfordringer

I øjeblikket er der ventetid grundet travlhed.

Telefontid:
09.00 til 12.00 og 13.00 til 20.00 alle dage.
Lang svartid: 09.00 til 12.00
Kortest svartid: 13.00 til 20.00
Typisk ventetid: 1 til 2 minutter.

Myndighedsfælles hotline:
Tlf. 70 20 02 33
Åben 06 - 00 alle dage.