Søg
 

Begge Hjul på Jorden

Cykeloplevelser i skoletiden

​​

<23video src="//regionsjaelland.23video.com/12319430.ihtml/player.html?token=91e0d1c102107b51397c9c4cae3705b6&source=embed&photo%5fid=19926660">

​​Begge Hjul på Jorden handler om at cykle og om at få flere børn og unge til at cykle i og til deres skole. Fordi en cykeltur giver god motion, sundhed i hverdagen og sætter en ny ramme for både læring og sociale fællesskaber.

 

I det store perspektiv skal Begge Hjul på Jorden bidrage til større trivsel, forbedre den samlede folkesundhed, udvikle større lighed i sundhed og understøtte at 95 procent af en årgang får en ungdomsuddannelse. 

Til hjælp for dem, der har mod på at opstarte lignende projekter, har vi samlet nyttige erfaringer, inspiration og anbefalinger i dette læringsdokument.

Læringsrapport om Begge Hjul på Jorden

For at undersøge effekten af indsatsen har et hold af eksterne følgeforskere rettet deres blik mod indsatsen.

Du kan læse artikler om deres resultater her:

20. maj 2019, Folkeskolen.dk, artikel om Begge Hjul på Jorden, Alle børn kan da cykle, eller kan de?

23. april 2019, Folkeskolen.dk, artikel om Begge Hjul på Jorden, Hænderne på styret og fødderne på pedalerne, hvad kan man lære af og på en cykel?

Begge Hjul på Jorden går ud på at sikre:

  • At alle elever har adgang til en cykel 

    Det er ikke alle børn, der har en cykel. Eller kan få den med i skole. Det er derfor en forudsætning, at der er lettilgængelige cykler som klassesæt på den enkelte skole. Opbevaret korrekt og med passende vedligeholdelse, så de altid står klar i lovlig og funktionsdygtig stand.

    Der er derfor indkøbt 110 cykler og cykelhjelme. De er fordelt på fire lokationer: Eskilstrup Skole og Sakskøbing Skole i Guldborgsund Kommune, og Søndre Skole Holeby og Søndre Skole Rødby i Lolland Kommune. 

    5 elever fra hver skole har desuden deltaget i kurset ”Kloge hænder” på CELF. Her har de lært det mest basale om hvordan man lapper en cykel, får den smurt, tjekker at den er lovlig eller indstiller en sadel. Ideen er, at de efterfølgende kan hjælpe med – og undervise andre i – at tage hånd om cyklerne lokalt. En slags ”super-brugere” for de andre elever (se film øverst). 
     

  • At alle elever kan cykle 

    Det er ikke alle elever, der har lært at cykle hjemmefra. Eller kan færdes sikkert i trafikken. Der er derfor arrangeret både cykel- og trafiktræning. Blandt andet ved brug af materialer fra Sikker Trafik - et cykelkørekort og en teoriprøve til de mindste og den store cyklistprøve for 6. klasse.

  • At der er meningsfuld læring udendørs 

    Center for Undervisningsmidler er ved at udvikle nye elektroniske undervisningsspot i nærheden af den enkelte skole. Blandt andet ved brug af den fælleskommunale app Naturlandet Lolland-Falster. Det skal være med til at inddrage historie, kultur, natur og lokale perspektiver i skolens undervisning, når man er på tur. 

  • At der er rammer, hvor alle kan være med

    Med Begge Hjul på Jorden sætter vi desuden 
    fokus på inklusion og på at skabe fællesskaber hvor alle kan være med. Uanset forudsætninger. Vi har en løbende dialog med Børneskole Filadelfia og Professionshøjskolen Absalon står for at udvikle nye koncepter for inklusion i det fri; Med faste og forudsigelige rammer i skolens cykelliv, så også sårbare elever kan være med.

  •  

    At der er plads til at lære og udvikle: 

    Undervejs skal vi observere, tilpasse og dele vores viden. Derfor står Professionshøjskolen Absalon desuden for en omfattende følgeforskning, der gør det muligt at tilpasse de enkelte aktiviteter efter behov. Helt konkret vil en gruppe forskere f.eks. cykle med, ved siden af eleverne, og observere hvordan Begge Hjul på Jorden fungerer i praksis. 

TrygFonden har støttet Begge Hjul på Jorden med 1.850.000 kroner. Herudover er Professionshøjskolen Absalon, Center for Undervisningsmidler, kommunens naturvejledere, CELF, Produktionsskolen og Filadelfia involveret. 

Læs den fulde projektbeskrivelse her: 

​De deltagende skoler i Begge Hjul på Jorden har benyttet sig af læringsapp'en Find2Learn, der er udviklet af Professionshøjskolen Absalon.

Der er også udviklet et forberedelsesskema til udvikling af aktiviteter, der skal foregå via app'en.

Skabelon forløb - Find2learn.docxSkabelon forløb - Find2learn.docx

Fik du svar på dit spørgsmål?


Oprettet
07.03.17
Opdateret
27.01.20
Link til denne side: