Søg
UTILSIGTEDE HÆNDELSER
 
  • ​​​Hjælp os med at blive endnu bedre

     

    Har du oplevet, at noget er gået galt i forbindelse med din eller din pårørendes behandling eller pleje? Hjælp os med at lære af vores fejl, så det samme ikke sker for andre.

      
    Hvad er en utilsigtet hændelse?
    Når noget går galt i sundhedsvæsenet, taler man om en utilsigtet
    hændelse. Hvis du har været ude for en utilsigtet hændelse, som
    har haft betydning for din eller din pårørendes behandling eller
    pleje, vil vi meget gerne vide det, så vi kan lære af det.

    Hos Styrelsen for Patientsikkerhed​ kan du læse mere om, hvordan du som patient eller pårørende rapportérer en utilsigtet hændelse​.
  • <23video src="https://regionsjaelland.23video.com/v.ihtml/player.html?token=8dd272cf57e102d302b128cef4fe0a86&source=embed&photo%5fid=37997229">

    Download filmen her​


  • Registrer en utilsigtet hændelse


    Uanset hvor det er gået galt, kan du sende en beskrivelse af den utilsigtede hændelse. 

    Du kan sende en beskrivelsen på følgende link.

     
    Skriv i skemaet, hvad der er sket, og hvor det skete - gerne så detaljeret som muligt. 

    Sundhedspersonalet bruger oplysningerne til at finde ud af, hvordan man kan forhindre, at det sker for andre.

    Du kan læse mere om utilsigtede hændelser her.​
  • ​Du kan vælge at være anonym


    Det er dog en ekstra hjælp, hvis du skriver navn og e-mail eller telefonnummer, så du kan kontaktes, hvis der er brug for flere oplysninger.
      
    Hvis du har skrevet dine kontaktoplysninger, kan du blive kontaktet af en sagsbehandler, men det er ikke sikkert, at du bliver kontaktet. 

    Under alle omstændigheder, vil hændelsen blive brugt til læring der, hvor den har fundet sted.
  • ​Hvad sker der, når jeg har indberettet en utilsigtet hændelse?


    Når du har sendt en beskrivelse af en utilsigtet hændelse, gennemgår sundhedspersonalet den for at finde ud af:
    ​- hvad der er sket
    - hvordan det kunne ske
    - hvordan man kan undgå, at det sker for andre

    Herefter bliver hændelsen anonymiseret og sendt til Styrelsen for Patientsikkerhed​, som bruger de utilsigtede hændelser til generel læring i sundhedsvæsenet.
  • Ikke det samme som at klage


    At sende en beskrivelse af en utilsigtet hændelse er ikke det samme som at søge erstatning eller indgive en formel klage. Læs mere om dine muligheder for at indgive en klage på www.stpk.dk eller søge erstatning på www.pebl.dk​.