Søg
 

Leder i COVID-19-krisen

COVID-19-situationen stiller store krav til lederen, der skal være parat til at gå en ekstra mil for sine medarbejder og bringe alle sine værktøjer i spil. Regionen giver en hjælpende hånd.

​Påvirker alle

Uvished. Omlægning af afdelinger. Nye arbejdsgange. Nyt personale. Opgaver og udfordringer står i kø for lederen i sundhedsvæsnet.
 
COVID-19 har sat Region Sjælland i kriseberedskab, og det påvirker alle medarbejdere og ledere.

Medarbejderne står i en situation, hvor alt kan ændre sig på kort tid, samtidig med at de måske er blevet flyttet fra deres daglige afdeling til intensiv for at passe alvorligt syge COVID-19-patienter.
 
Ifølge Rene Toft, beredskabschef, Præhospitalt Center, kræver situationen, at lederen spiller på alle de instrumenter, han eller hun har i sin værktøjskasse. Hvis medarbejderne skal kunne passe deres job, er det nødvendigt, at lederen tager sit ansvar på sig.
 

Vær ærlig

I et kriseberedskab er lederens vigtigste opgaver at støtte, motivere og være ærlig over for medarbejderne. Rene Toft peger på, at det er vigtigt, at lederen ærligt siger, at der for eksempel er noget, hun må undersøge, inden hun kan komme med et svar. Til gengæld skal svarene være korte og klare, så der ikke er noget at misforstå.
 
Lederen skal være menneskelig, skrue på alle knapper på lederværktøjerne og gå en ekstra mil for medarbejderne. Til gengæld skal lederen huske at tanke ny energi på igen for at kunne løfte arbejdspresset.
 
Rene Toft peger på, at de fleste ledere er med i ledernetværk og et lederforum, og hvis ikke lederen allerede bruger de tilbud, er det en god ide at begynde nu.
 

Brug netværk

Det er adgangen til støtte, sparring og videndeling. Samt vejen til mulige løsninger på opgaver, som giver ekstra store udfordringer. Nøglen til godt karma i netværk og forummer er ifølge Rene Toft at dele så meget som muligt. Jo mere du deler, jo mere får du tilbage, siger han.
 
I en ekstraordinær situation som et kriseberedskab er det også vitalt, at lederen har ro på hjemmefronten. Det betyder, at lederen også skal tage del i familielivet. Tage opvasken, gå med hunden, tale med sine børn og ægtefælle.
 
Derudover er det ifølge Rene Toft helt afgørende, at lederen holder helt fri, når arbejdet er slut. Det betyder koble helt af, slukke for telefon og mail og give plads til at fylde ny energi på ved for eksempel at gå en tur, løbe en tur, grave haven, eller hvad der nu skal til for at lade batterierne op.
 

Hjælpepakker

Som leder ved du ikke, hvornår du næste gang kan få en kop kaffe, en bid mad eller bare en lille pausen uden at skulle tage stilling til en arbejdsopgave, når du er tilbage på jobbet. Og medarbejderne forventer, at lederen er klar til kamp og tager hånd om situationen, når hun står på broen. 
 
Region Sjælland er ved at samle flere pakker af initiativer, der støtter medarbejdere og ledere under COVID-19-beredskabet. I første omgang er der for eksempel råd om: Sikkerhedsbriefing. Actioncards til dig, der arbejder under pres. Fri parkering. Og gratis snacks.
 

Fik du svar på dit spørgsmål?


Oprettet
03.04.20
Opdateret
03.04.20
Link til denne side:

Koncern HR

Region Sjælland
Alléen 15
4180 Sorø

Tlf. nr. 24 41 11 70

Send mail