Søg
 

Serviceassistenter skal løse serviceopgaverne på regionens sygehuse

Torsdag d. 14. september 2017

Arbejdet med at sikre inddragelse i forbindelse med servicepersonalets overgang til serviceassistentfunktioner er sparket i gang ved et Kick Off-møde. På mødet blev det klart, at det er en vigtig opgave, der kræver sin tid for at blive en succes.

Mødelokalet i Regionshuset var var gjort klar til medlemmerne af de lokale implementeringsgrupper, der skulle høre om rammerne for deres arbejde med at implementere serviceassistenter på sygehusene. ​

Mens regndråberne dansede rundt i vandpytterne udenfor, var omkring 100 engagerede ledere og medarbejdere fra sygehusene i Region Sjælland samlet til Kick Off i Regionshuset i Sorø.

Sammen gjorde de sig klar til at få en god overgang til, at det fremadrettet skal være serviceassistenter, der understøtter sygehusene med serviceopgaverne.

De fleste af deltagerne på Kick Off-mødet er med i de lokale implementeringsgrupper, der skal stå for opgaven med at få uddannet og indlemmet serviceassistenterne på sygehusene.

Hvert sygehus har sin egen implementeringsgruppe, som sygehusledelsen står i spidsen for.

En designmanual

Udviklingschef i Koncern Service Morten Johansson åbnede mødet med at fortælle om udviklingen i arbejdet med serviceassistenter i Region Sjælland. 

Regionsrådet har besluttet, at der skal være serviceassistenter med speciale i hospitalsservice på alle sygehuse, og efter en velgennemført pilotfase og evaluering af denne er arbejdet gået fra at være i projektfasen til implementeringsfasen.

DSC_0019.jpg
Morten Johansson fortæller om udviklingen fra projekt til implementering af serviceassistenter på Region Sjællands sygehuse.

Og her kommer implementeringsgrupperne ind i billedet. Med udgangspunkt i en Designmanual , der efter en lang og bred inddragelsesproces er godkendt af Regionsrådet, skal de lokale implementeringsgrupper organisere, hvordan de uddannede serviceassistenter oplæres med de rette færdigheder, og hvor på sygehusene de skal yde service.

Grupperne skal også sørge for, at lederne bliver uddannet til at kunne håndtere opgaven med at lede det nye servicepersonale.

- Der er endnu 420 medarbejdere, der skal igennem uddannelsen til serviceassistent med speciale i hospitalsservice. Vi regner med, at det tager fire år, inden alle vores kolleger er igennem, siger Morten Johansson.

Kræver tid

Hvis processen med at få serviceassistenter kørt ind på sygehusets afdelinger og afsnit skal være en god oplevelse, er det nødvendigt at sætte den nødvendige tid af til opgaverne. Opgaven skal tages meget seriøst. Og det kræver god forberedelse.

Det var nogle af budskaberne i en video fra Nykøbing F. Sygehus, hvor Anæstesiologisk Afdeling allerede har løftet opgaven med at implementere serviceassistenter på afdelingen.

Der har de også allerede høstet gode erfaringer med konceptet og ser yderligere muligheder for samspil om opgaverne for at understøtte patienterne bedst muligt.

- Tiden, der skal afsættes til at planlægge serviceassistenternes start på afdelingerne, er større end forventet. Opgaven med at få forberedt mellemlederne skal tages alvorligt i en grad, der var overraskende for vores vedkommende, siger vicedirektør Inge Paamejer fra Nykøbing F. Sygehus, der også gav udtryk for, at et godt forarbejde giver gode resultater.

DSC_0031.jpg
Karina Felling Pedersen, tillidsrepræsentant for 3F og serviceassistent på Nykøbing F. Sygehus.

Første møde til april

Tillidsrepræsentant for 3F og serviceassistent Karina Felling Pedersen fra Nykøbing F. Sygehus berettede om sine erfaringer med både samarbejdet i implementeringsgruppen under pilotfasen og om, at det er vigtigt for en god oplevelse hos medarbejderne, at der gøres et velgennemtænkt planlægningsarbejde for at få de uddannede serviceassistenter godt ind i de kliniske afdelinger.

Specialkonsulent Karina Bjørk Andreasen viste forsamlingen, hvilke opgaver implementeringsgrupperne skal løse i løbet af tre faser, og hun kom med forslag til, hvordan møderne i grupperne kunne tilrettelægges, og hvor ofte der bør være møder. Fire til fem møder i løbet af det første år var buddet.

På grund af respekt for det store arbejde med at få Sundhedsplatformen indført, blev grupperne anbefalet at holde deres første møde omkring april 2018.

DSC_0032.jpg
Driftschef på Sjællands Universitetshospital Johnny Lyngård Petersen tror på et godt samarbejde i implementeringsgruppen.

- Jeg tror, at vi får et godt samarbejde i vores implementeringsgruppe, vi har jo et fælles mål, siger Johnny Lyngård Petersen, driftschef på Sjællands Universitetshospital.​​​



Læs også

Oprettet
14.09.17
Opdateret
15.09.17