Søg
 

Fremtidens Madmekka

Fredag d. 06. januar 2017

Region Sjælland satser på fødevarer i fremtiden. I samarbejdet Greater Copenhagen spiller Region Sjælland en nøglerolle sammen med Nordisk Center For Lokale Fødevare for at virksomheder og brancher skal få øjnene op for mulighederne i fødevarer.

Projektet er rettet mod fødevarevirksomheder og tilgrænsende brancher i især Region Sjælland. Her er nemlig et kæmpe potentiale for forretningsudvikling:   

• 3,8 mio. indbyggere i Greater Copenhagen betyder store afsætningsmuligheder. 
• Afstandene fra land til by er korte.
• Området er verdenskendt for sin gastronomi.
• Forbrugerne efterspørger i stigende grad nye, lokale, bæredygtige og unikke fødevarer og madoplevelser af høj kvalitet   

Disse iøjnespringende facts er baggrunden for, at førende kræfter inden for erhvervsudvikling, oplevelsesøkonomi, fødevarer og gastronomi er gået sammen om projektet GREATER COPENHAGEN - FREMTIDENS MADMEKKA.

Workshops og netværksmøder

Partnerne har mange års erfaring med praktisk arbejde på området, og derfor vil Region Sjælland og NCFL sætte ind med seminarer, workshops og netværksmøder, som kan give de sjællandske virksomheder noget med hjem, de virkelig kan bruge i praksis.

Der sættes ind på en række fronter, og virksomhederne kan stå på, hvor det giver mening for dem:

• Gastronomisk innovation – deltagerne får mulighed for at deltage i forløb med dygtige kokke som medudviklere.
• Logistik – deltagerne kan være med til at sætte retningen for et nytænkende distributionssystem, der gør det lettere for dem at nå deres kunder.
• Madoplevelser – deltagerne kan styrke deres brand og få mere loyale kunder og øget omsætning gennem strategisk arbejde med kundeoplevelsen.
• Markedsforståelse – deltagerne kan få adgang til den nyeste viden om fx forbrugeradfærd og emballagens betydning for købsbeslutningen. Og finde ud af, hvordan online og autentisk markedsføring kan skabe vækst i deres virksomhed, og give fokus på at skabe synlighed og salg.
• Netværk og samarbejde – deltagerne kan møde fødevarevirksomheder fra både produktion, forarbejdning, afsætning og gastronomiens verden.
• Trends – kend dem og skab produkter til efterspørgslen.
• Videndeling – jo mere virksomhederne ved om facetterne i fødevarebranchen, desto bedre kan de udvikle og målrette deres produkter.

35 arrangementer

Tre af de fem partnere, NCLF, Food Organisation of Denmark og University College Sjælland, står for i alt ca. 35 virksomhedsrettede arrangementer over de næste to år. Projektet producerer desuden analyser af styrkepositioner i området (v. professor Jon Sundbo, RUC), forbrugermotivation nu og i fremtiden samt en undersøgelse af madoplevelser og madevents (UCSJ). Smaka på Skåne/Livsmedelsakademin er også partner, og de tilbyder især videndeling og netværk. 

De ca. 35 virksomhedsrettede arrangementer afholdes på udvalgte madrelaterede steder i især Region Sjællands geografi.

GREATER COPENHAGEN - FREMTIDENS MADMEKKA afholder kick off for erhvervsfremmeaktører på Sjælland torsdag d. 12. januar fra 14-16.30 hos NCLF. 

Projektets første seminar og workshop for fødevirksomhederne finder sted mandag d. 30. januar fra 12-17. Overskrift: Autentisk markedsføring ved forfatter og serieiværksætter Jonathan Löw. Sted: kommer snart.

Næste seminar med workshop er torsdag d. 23. februar fra 10-17. Overskrift: Online markedsføring ved specialist Simon Salomonsson. Sted: kommer snart.  

Folder Fremtidens Madmekka

Oprettet
06.01.17
Opdateret
06.01.17